A nyári hónapokban a munkavállalói motiválás témaköre erősen a szabadságolásra, a munkavállalói pihenésre összpontosul. Mivel a vakáció kulcsfontosságú kérdés a dolgozók számára, ezért az ezzel kapcsolatos munkahelyi problémák könnyen a munkavállalói elégedetlenség forrásává válhatnak. A panaszkodó dolgozó pedig visszavetheti munkáltatói márkánk fejlődését. Mik a percepciók, elvárások és kérdések a szabadságolások kapcsán? Mindez hogyan jelenik meg a weben és befolyásolja-e a munkáltatói márkát? A HireWiser ezekre kereste a választ a Neticle online médiafigyelő- és elemző megoldásainak segítségével.
Fórumokon beszélünk a problémákról
Ahogy közeleg a nyár, egyre jobban vágyunk a szabadságra – minden értelemben. Május végéhez érve elszaporodnak az irodában a ki-hova megy nyaralni beszélgetések, és persze ezen keresztül a szabadságolás kérdése is. Az irodán kívül sem csendesül el a téma: online is előszeretettel beszélünk a kérdésről, ezt bizonyítja, hogy csak áprilistól több, mint 350 alkalommal említették a témát a weben. Bár az említések 35,7%-a cikkes vagy címlapon megjelent tartalom, mégis a magánvélemények a meghatározók: a legtöbbször Facebookon került elő a téma (35,4%). A topik szenzitivitását jelzi, hogy a nicknevek mögött fórumokon (15,9%), hozzászólásokban (4,5%), valamint blogokon (5,7%) is szignifikáns beszédtéma volt a szabadságolás kérdése.
- ábra - A szabadságoláshoz köthető említések megoszlása tartalomtípusok szerint
A negatívumokról többet beszélünk
A magánvélemények magas száma többségében negatív véleményt takar. Míg a cikkeknél semlegesség dominál, a márkák pedig reklámokkal várják a szabadságokat és a nyarat, addig a fórumokon, Facebook csoportokban inkább a negatív felhangú említések vannak túlsúlyban. Az alábbi grafikonon is jól kirajzolódik, hogy a legaktívabb oldalak a fórumok: Index Fórum, Gyakorikérdések.hu, Prohardver.hu. Elsősorban kérdések merülnek fel a fórumszálakon: több felhasználó sincs tisztában a lehetőségeivel a szabadságolások kapcsán, sokan tesznek fel jogi kérdést. Ilyenkor a fórumok mellett Eco.hu, Jogifórum.hu, vagy Facebook csoportok segítségét hívják. Megjelenik a nyári utazások, nyaralások kérdése is, azonban ezekben az esetekben már csak az időtartam miatt merül fel a szabadság kérdése.
Egy olyan dolgozó, aki online, különböző fórumokon fejezi ki elégedetlenségét a szabadságolással kapcsolatban, erősen rombolhatja a munkáltatói márkánkat. Ha szó nélkül hagyjuk a negatív netes véleményeket és nem törődünk a burjánzásukkal, annak visszafordíthatatlan következményei lehetnek.
- ábra – Legaktívabb oldalak a szabadságolás témában
Nyár=szabadság?
Májusban kezdünk el beszélni a nyári szabadságolásról, június elejére pedig már szinte csak ezzel foglalkozunk. Míg május előtt a szabadságolás nem kapcsolódik a nyárhoz, utána szinte csak azzal együtt említve jelenik meg. A nyárhoz kapcsolódóan a problémák egyre kevésbé jelennek meg, a fókuszba elsősorban az úticélok kérdése, valamint a szabadság hossza kerül.
- ábra - A nyári szabadság említésszámainak változása
Új videójáték, meccs, szülinap – inkább egy nap szabadság, mint teljes hetek?
Május előtt a szabadságolás témája nem jelenik meg nyári kérdésként, sokkal inkább események köré csoportosul. Ilyenek például a sportesemények- és versenyek élő közvetítése, vagy meccs, új videójáték kijövetele, születésnap, ritkább esetben pedig névnap ünneplésekor. Ha nem nyárról van szó, sokkal inkább a rövid pihenők dominálnak: az egy-két napos „szabik”, a hétvége meghosszabbítása. Bár ebben az időszakban is szóba kerülnek hosszabb nyaralások és szabadságok is, a rövid, eseményekhez köthető szabadságok jellemzők inkább a netes említések alapján a nyarat megelőző időszakban.
A rövid felfrissülések erősen befolyásolják a munkavállalók kedélyállapotát. Ebből is látszik, hogy nemcsak a hosszabb szabadságok, de az 1 napos pihenések is nagyon fontosak a munkavállalók számára.
- ábra – Szabadságolásokkal kapcsolatos webes említés
A nyaralás, a munkavállalók pihenése és kikapcsolódása nemcsak a dolgozónak kardinális kérdés, hanem a munkáltató számára is lényeges elem. A szabadságolás előtti HR mizériák, dokumentációs problémák vagy a szabadságolás után a munkavállalóra szakadó, nem várt munkamennyiség mind olyan negatív tényező lehet, ami rendesen megtöltheti a munkavállalónk türelem poharát. Márpedig, ha ez a képzeletbeli pohár betelik, akkor amellett, hogy egy elégedetlen csapattársunk lesz, még az is előfordulhat, hogy új munkaerő után kell néznünk.
HireWiser javaslatok szabadságolási témában
A rövid felfrissülések, 1-2 napos szabadságok mellett évente legalább 2 hétre van szükség egybefüggően, hogy a hosszú távú kiégést elkerülje a munkavállaló. A legjobb, ha a szabadságolások stratégiailag vannak kezelve, vagyis már előre nagyjából leegyeztetik, hogy ki, mikor és mennyi időre lesz szabadságon. A cég jelzi a hosszú hétvégéket a dolgozóknak, utazási és akár nyaralási tippeket is ad nekik.
Ez igen sok időt és energiát igényel a cég részéről, ám mindez hatalmas plusz pontot adhat a munkavállalók részéről és az egyeztetéseknek köszönhetően kivédhetőek a szabadságolásokból adódó „sérülések”.
Érdemes tehát minél gördülékenyebbé tenni a nyári (és mindenkori) szabadságok kivételét és megfelelő pihenőidőt biztosítani a dolgozóinknak, mert semmi sem építi jobban a munkáltatói márkánkat, mint egy kipihent és elégedett munkatárs.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.