Ennyire tartjuk siralmasnak a bérünket

Az elmúlt időszakban többször is hangsúly terelődött a hazai bérviszonyokra: a téma általánosan negatív megítélését jól tükrözik a közéleti események, sztrájkot sürgető hangok is. Sokan mindennek alfája és omegájaként tartják számon, hogy mennyit viszünk haza a hó elején, és abból mennyi marad a végére (ha egyáltalán...), így megnéztük, hogy a magyar internetezők mit gondolnak a munkáltatójukról, a munkaerőpiacról, ha a fizetésükről van szó. Mutatjuk!

siralmas.jpg

A Neticle elemezte a nyár végétől késő őszig tartó időszakot (2017.08.12-2017.09.10) amikor befejeződnek a szabadságok és beindul a munkakezdés, a munkahelyváltások szezonja. A górcső alá vett időszakban összesen 5588 bérrel kapcsolatos említés született a magyar weben, vagyis közepesen hot topik a magyar médiában, összevetve a Samsung több mint 41 ezer találatával ugyanebben az időszakban. A negatív jelzővel együtt említett találatok 80%-át adják az említéseknek, ezek közül is messze a leggyakoribb az „alacsony bér” (3599 említés) és ennek kevésbé nyomdaképes változatai. A webes véleményalkotók négyötöde nincs megelégedve a piaci viszonyokkal. 

A legtöbb bérrel kapcsolatos említést politikai-gazdasági témák indukálják, amik a munkaerőpiaci helyzettel, feszültségeivel és politikai vetületeivel foglalkoznak.

Ezek alatt gombamód szaporodnak kritikus kommentek. A leggyakoribb kapcsolódó témák az alacsony bérek kapcsán és munkaerő elvándorlása és ebből fakadó munkaerőhiány, illetve a sztrájkba torkolló elégedetlenkedés a rossz anyagi és munkakörülmények miatt.

A legnegatívabb vélemények a kormány bérpolitikájáról és a fizetésekből levont adókról szólnak, de az alacsony bérek negatív hatással vannak a munkaerő minőségére és mennyiségére, megnehezítik a család ellátását is, és az alacsony nyugdíj is gyakori iránya a témaváltásnak és témakapcsolásnak.

1_leggyakoribb_temak.jpg

A bérezéssel kapcsolatban leggyakrabban említett témák. (a piros a negatív, a szürke a semleges, a zöld a pozitív véleményeket jelzi)

A legnegatívabb témák között felbukkan még a létszámhiány és a pedagógus, ami jól tükrözi az általános helyzetet, hogy a közfoglalkoztatottak, hivatalnokok fizetése „siralmas”. Azonos képzettség mellett nem azonosak a fieztések és a munkakörülmények a két szférában, ahogyan arról a netezők is vallanak.

2_1.png

Facebook komment, szubjektív vélemény az állami és versenyszféra közötti különbségekről (munkakörülmények, bérek, továbbképzési lehetőségek, munkavállalói érdekvédelem egyik és másik környezetben).

A legaktívabb diskurzus a legnépszerűbb közösségimédia-felületen, a Facebookon zajlik (51%), valamint a politikai-gazdasági cikkek alatti kommentekben (23%), de a fórumozók (12%) is előszeretettek cserélnek véleményt a fizetésükről, ahogyan azt a legaktívabb weboldalak is jelzik.

3_csatornahasznalat.jpg

A csatornahasználat megmutatja, hogy egyes online felületeken mennyire aktív a diskurzus a vizsgált témáról.

A legpozitívabb témák a bérekkel kapcsolatban a márka, a modernség, fizetésemelés és a termelékenység, amik jelzik, hogy:

a munkáltató márkának fontos eleme a megfelelő mértékű anyagi juttatások biztosítása és a fizetésemelésről való gondoskodás.

Ezek nemcsak a munkavállalói élményt segítik fokozni, de a céget is pozicionálja a versenytársak között. A megfelelő munkabér az egyik legfontosabb motiváló erő, annak hiánya lerontja az elégedettséget, és nagymértékben ellehetleníti, hogy a munkavállalók kihozzák magukból a legtöbbet. Gyakori párhuzam a saját esetüket, tapasztalataikat megosztó kommentelők között, hogy kénytelenek sokat túlórázni azért a fizetésért, amivel már elégedettek, különben nem elég a havi alapkeresetük.

4_leggyakoribb_temak_megitelese.jpg

 A bérezéshez kapcsolódó leggyakoribb témák megítélése. Az ábrán látható véleményindex megmutatja, hogy pl. a kormány (bérpolitikájáról) a legnegatívabbak a vélemények.

 5_kulcs_tulajdonsagok.jpg

A fizetéshez kapcsolt tulajdonságok megmutatják, hogy a bérezés fő aspektusait hogyan értékelik a webes hozzászólók. Például a versenyképesség megítélése inkább negatív /nagy a piros rész aránya/, azaz a többség nem tartja versenyképesnek a fizetéseket.

Felvetődnek olyan vélemények is, miszerint az országban nincs munkaerőhiány, csak a szakemberek megfizetését nem szorgalmazzák a munkáltatók, többen pedig európai-magyar, nyugati-keleti országrészek, illetve az multi- és közszféra közötti bérkülönbségeit boncolgatták, az utóbbiak hátrányos helyzetét kiemelve.

"Azért az is szomorú, hogy egy dolgozó magyar családnak egy balatoni nyaralás is luxus, a nyugati árszínvonal miatt, nyugati bérek hiányában.”

Végül érdekes aspektusa a témának az is, hogy milyen érzelmek jelennek meg a bérekről alkotott véleményekben. Az a szomorú, bár az eddigiek fényében nem meglepő igazság, hogy a düh, szomorúság, félelem negatív érzelmek kötődnek az alacsony fizetésekhez, míg a pozitív érzelmeket tükröző találatokban leggyakrabban az élvezettel, a vágyakozással és a bizakodással kapcsolódnak össze.

6_erzelemterkep.jpgAz Érzelemtérkép jelzi, hogy a fizetésekkel kapcsolatos webes vélemények milyen érzelmekről tanúskodnak.

Mivel a kommentelők többsége nem elégedett a fizetésével, érvényes lehet a kérdésfeltevés, hogy az elégedetlenség generálta negatív érzelmeket hogyan lehet kezelni, illetve hogy a munkáltatói márka hogyan alapozhat a munkavállalók pozitív érzelmeire a motivációjuk erősítésekor.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2113452775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agarik 2017.12.09. 08:56:14

Segítek a cikk végi kérdés megválaszolásában:
- a bér fedezze legalább a létminimumot. Az jelenleg 170,000+ HUF NETTÓ. Eddig a pontig szó nincs olyanról hogy "a teljesítménnyel nem függ össze a fizetésemelés", mert EZ LENNE A MINIMÁLISAN ELVÁRHATÓ fizettség a megélhetési költségeket és infrastrukturális környezetet tekintve.
- megfelelő mennyiségű munkaerő felvétele. Nem túlóráztatni agyon a népet, nem fenyegetni kirúgással, egyáltalán: nem fenyegetni a munkavállalót.
- a szerződés feleljen meg a valóságnak. A feltételekről a szerződés megkötése ELŐTT tájékoztassák maradéktalanul a munkavállalót.
- a felvett munkaerő megfelelő betanítása. Ha nem áll rendelkezésre a szakképzettség, képzésről gondoskodni. A kellő munkaerőmennyiség felvétele és színvonalra emelése a HRnek feladata, nem pedig a tökéletes alkalmazottra várni. Dolgozzanak meg a pénzükért!
- a munkaerő teljesítményének elismerése. És a főnök ne rohangásszon milliókat lobogtatva azon siránkozva mennyire rossz neki, meg a gazdasági helyzet mennyire nehéz! LÁTJUK hogy dől a pénz, elvárjuk hogy adj belőle nekünk is.
- a munkaerővel tisztességgel való bánás. Pl. csak mert a törvény lehetővé teszi, nem kötelező a munkaközi szünetet hozzácsapni a munkaidőhöz, pláne nem 12 órás műszakban olyan helyen ahol "akkor eszel amikor tudsz". És ne akarj háromműszakos 8-órás alkalmazottat, se váltott műszakos 12-órásat, se egyéb idiotizmust (pl. 4-5-10+ napig folyamatos 12 órás beosztást), mert az emberek BELEHALHATNAK, de minimum durván romlik a teljesítményük.
- ha egy alkalmazott baszottnagy hasznot hozott a cégnek ŐT honoráld, ne feltétlen az egész osztályt. És ne egy szaros vacsorával, hanem valami olyasmivel ami kell neki (pénz, extra szabadság, mittudomén).
- hagyd, hogy maga rendelkezzen a szabadságáról amennyire lehetséges. Bazd meg a 2 hét egybeni, cég által elrendelt szabadságod!
- fizesd a munkábajutását ha egy mód van rá. Ne kötelező alapbér + mozgóbérrel szúrd ki a szemét (amiből utóbbit jövőre megszűntetsz a kötelező emelés miatt). Ne élj vissza az elrendelhető túlórákkal. Ne élj vissza a munkaidőkerettel. A beosztásba ha egy mód van rá engedj beleszólni a munkaerőnek!
- ha lehetőséged van rá, legyél rugalmas! Pl. ha gyereke van és beteg lesz a gyerek, ugyanakkor megoldható a munkavégzés távmunkával - SZERVEZD MEG!
- egyenlő elbánás. Ne csak a cigizőknek járjon a cigarettaszünet!
- ne csinálj profilt abból hogy smucig vagy! A munkavállaló felé se, mert ott fog hagyni első adandó alkalommal (vagy akár a semmibe is ugrik ha annyira tetü vagy).
- hallgass a beosztottra! Hidd el, ha ellentmond, vagy javaslatot tesz, TUDJA MIT CSINÁL. Néha neki is lehet jó ötlete, és ha vmire azt mondja lehetetlen, AKKOR VALÓSZÍNŰLEG AZ IS. Elvégre ő végzi el a munkát amíg te az irodádban ki tudja mit csinálsz.
- nem árt ám az se, ha a beosztott KONKRÉTAN TUDJA mit csinál a felettese. Nem feltétlen a részleteket, bár a helyettesítés miatt abba sem árt belelátni. De ha tudja a beosztott mit csinál a főnök, talán nem gondolja hogy az csak egy élősködő.
- megfelelő munkaeszközök. Fura,de akárhol dolgoztam eddig mindig hatalmas probléma volt a megfelelő mennyiségű és minőségű toll, printer, írópapír, pecsét, tűzőgép, miegymás beszerzése. Pitiáner dolog, és nagyot zuhansz a munkavállalószemében vele! Filléres kiadásról van szó.
- mi lenne ha korszerűsítés normálisan történne? Egyáltalán: történne? Ha az ajtók működnének, nem hámlana a vakolat, időnként kifestetnél, valaki takarítana (mostani helyemen egy egész hétig állt a sitt AZ ÖLTÖZŐBEN mielőtt jött egy takarító és a ZSÁKOKAT kivitte - még egy hét kellett mire porszívót is szerzett), nem még mindig DOS-t használna a vég muzeális gépeken amikhez alkatrész már fel sem lelhető...
- persze fölösleges pénzpocsékolás sem kéne. Csak mert kijött az 1.00001-es verzió, nem kell új gépparkot venni - hogy aztán 10+ évig hagyd elavulni az egészet míg már egyáltalán nem lehet dolgozni a felszereléssel!
- szervezd meg megfelelően a munkát! Olyan nincs hogy "8 órára bejelentelek, de tudom hogy 8 és fél óráig tart elvégezni a munkát, plusz felkészülési idő, és amúgyis érj ide még fél órával korábban eligazításra".
- és ismételten: nem a nyugati bérekért sírunk. A nyugati árak miatt sírunk. Hogy a bérünk nem fedezi a LÉTMINIMUMOT SEM. Szó szerint nem tudunk LAKNI abból amit "kegyeskedsz" fizetni - közben meg az ötödik audit veszed miközben egy segged van. És nem, nem segít a "majd örökölsz", mert a) nem halnak meg a megnőtt átlagéletkor miatt b) ha öröklök is, nem tudok felújítani. Az meg azt jelenti hogy idővel ÖSSZEDŐL A HÁZ ÉS NEM FOGOK TUDNI LAKNI. Újról meg nem is álmodhatok.

Alternatívaként vezesd le nekem, hogyan jöjjek ki a 80,000-es minimálbérből Budapesten, albérletben, hogy még randizni és gyerekre is fussa, meg urambocsá, nyaralni minden évben.
Cseréljünk egy évre. Egy évig én kapom a te béred és te az enyém. És nem, albérletbe kell húznod, nem lakhatsz anyádéknál. 80K-ból.
Nekem nem megy. De biztos csak mert hülye vagyok...

kuki123 2017.12.09. 09:36:14

" összevetve a Samsung több mint 41 ezer találatával ugyanebben az időszakban. "

hogy jött ide a samsung..nem a google?

kuki123 2017.12.09. 12:20:44

@agarik:
Itthon még 340-enből is csak tengődni lehet
Nagyon lassan kaparódik össze a megtakarítás, a röhej katagóriás lakásárakra.
Egyszerűen olyan magas az adótartalmon mindenen, hogy a "drága" külföld olcsóbb.
És jobb minőségű az árú.
Nem beszélve arról, hogy mindenhol át akarnak baszni.
Legjobb példa tegnap Lidl..szokásos tankönyvi eset: leárazva több dolog, gépbe beütve a régi drágább ár. Tök más dolog beütése...figyelem elterelés. végül kiderül turpisság..lazán kaszából visszad...semmi sztornó blokkra írás
Otthon derül ki miért vitették vissza a másik(előző vásárló) zöldséget is a kaszától...
Hát ott is lopott 300Ft-ot
A kib@szott kaszában is egy tolvaj ül...és van pofája azért a pár száz forintért lopni.
Lidl jó fizetés..tolvaj kaszás 2017 magyarország.

Az utóbbi időben olyan szinten látom ezt a totál társadalmi lezüllést.. hogy már hányok az országtól.

agarik 2017.12.09. 21:56:13

@kuki123: Korábban, szintén kommentekben, 3-an, egymástól függetlenül kiszámoltuk, hogy 170K nettó a létminimum ha albérletben laksz. Ebből 20K jut lakástakarékra ami tudom nem sok, és a lakásárak egyre inkább a vicc kategóriába kúsznak felfele, de egy 5 milliós lakásra előbb-utóbb összejön a pénz. Persze a vezetői réteg 500K nettójával a dolog összehasonlíthatatlan, de mi nem vagyunk mohók, és hajlandóak vagyunk a realitásokban gondolkodni.

Az árúk minőségéről lehet vitatkozni (sokat számít az alapanyagok fellelhetősége, aminél a földrajz is szerephez jut, meg az egyéni ízlés).
Az adók valóban irreálisak, és a szegényebb réteget sújtják - nyilvánvalóan vissza kéne állítani a sávos adózást, és még azon felül kitalálni valamit a supergazdagodók (Andy Vajna, Mészáros Lőrincz, Habony Árpád) megfogására. De először megoldhatnánk hogy ne haljon éhen 5millió magyar.

Az árakat a boltban meg figyelni kell, ezzel nem lehet mit tenni. Rendszeres az is hogy kint marad egy cimke, én kiveszem az olcsóbbat és leadom a pénztárnál hogy bikkmakk, elszúrtátok. Nem túráztatom magam rajta. Az meg hogy példádban neki magasabb bevétele keletkezik papíron, és ezért több kiadása keletkezik a valóságban - had szívjon a hülye.

Nem a "társadalommal" van a gond, hanem a munkáltató/vezető réteggel. És nem az "utóbbi időben", hanem 1950 óta.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő
süti beállítások módosítása