Hová lettél magyar munkavállaló?

Most komolyan! Mindenki elment az országból? Vagy csak lottónyertesek vannak bizonyos szakmákban? Miért képtelenség már szinte minden pozícióra embert találni?

A fenti nyitó kérdések akármelyik ügyvezetőtől, vagy nagyvállalati HR szakembertől elhangozhattak volna, s nem lennének túlzások. Arról már oldalakat töltött meg mindenki, hogy mennyien vándoroltak ki az országból, milyen hatása van a közmunka programnak a versenyszférára, mennyire emelkednek a bérek, s mennyire nehéz ezt lekövetniük a kis- és középvállalkozásoknak, s még sorolhatnánk.

Amiről eddig még kevés helyen esett szó, az a jól fizető, különösebb képzettséget nem igénylő, s a vállalkozó kedvű munkavállalók számára szinte belépési korlát nélkül elsajátítható új, vagy megújult “sikerszakmák”. Nyilván keresett a jó programozó, fejlesztő, csakhogy fejlesztővé válni nem könnyű dolog. Rengeteg tanulással, tapasztalattal és folyamatos képzéssel persze megoldható, de lássuk be, hogy egy gyártósoron dolgozó egyébként tehetséges, lelkes munkavállaló a ritkán kezd el programozással foglalkozni. Ugyanígy nagy erőfeszítés a mérnökké, könyvelővé, jogásszá válás, így ezen szakmák évente fix frissen végzett munkavállalóval bővülnek, akik ráadásul jól meghatározhatóan elérhetők, láthatók, hozzáférhetők, tervezhetők.

Azaz, aki mondjuk gépészmérnököt akar magához csábítani, az bizony már az egyetemi képzés első éveiben lecsap a tehetségekre, ösztöndíj programokkal, kedvezményekkel, egyéb ígéretekkel.

crowd-1699137_1920.jpg

Tömegesen tűnnek el a fizikai munkások a munkaerőpiacról.

Ez rendben is van, de mi van azokkal a “szakmákkal”, melyek könnyen, gyorsan megtanulhatók, s ha valaki jól csinálja, akkor bizony jól is kereshet vele? Ezek azok a szakmák, melyek bizony tömegével “szívják el” a fizikai munkaerőt a piacról, hiszen vonzóbb karriert és bizony jóval magasabb bért kínálnak, mint egy-egy fizikai munka. Nézzük meg saját kutatásunk alapján a top 3 ilyen állást:

Online marketing szakember

Azt hiszem vitathatatlan, hogy az online világ robbanásszerű fejlődésével együtt jár, az abban jól tájékozódó szakemberek iránt megnövekedett igény. Egy Facebook, AdWords, vagy SEM/SEO-s szakember aranyat ér szinte bármelyik online jelen lévő kisebb-nagyobb vállalatnak. Persze ezek a szakmák még frissek, s leginkább a fiatalabb generáció körében népszerűek, de gyakorlatilag akár otthonról egy karosszékből is megtanulhatók alapvető fogásaik, s utána egy kis gyakorlást követően bizony két kézzel kapnak egy-egy jó online szakember iránt a cégek. Aki meg ennél is merészebb, az mondjuk KATA-s kisvállalkozóként akár saját bizniszt csinálhat könnyedén, s otthonról dolgozva simán zsebre teheti az álomfizetést!

Bloggerek, véleményvezérek, online oktatók

Jó vagy valamiben? Tudsz írni? Akkor ne habozz, indíts blogot, s ha tényleg jó vagy benne, már ketyeghet is az online kassza. Nem könnyű és tényleg sok munkát, írást, fotózást, no meg persze szakértelmet igényel, de ha egyszer beindul, akkor tényleg a csúcsra repíthet. Ha nem is a hegy legtetejére, de a közepén már biztos megélhetést nyújtva, egy megint csak otthonról végezhető, a fizikai munkánál könnyebb állást ad.

De könnyen válhatsz online akár jóga oktatóvá is, s még termet sem kell bérelned, sőt! Ma már egy kamerás mobil és némi írói, oktatói véna szinte korlátlan videós oktatást tesz lehetővé bárki számára. Csak saját tehetségünkön múlik, mennyit keresünk így. Ja, s a lényeg! Ha emellé még angolul is beszélünk, akkor kicsiny hazánk népességén túl a világ nagyobbik fele is “vevő lehet” ránk.

Ingatlan közvetítők

Meglepő, de egy közel sem - vagy inkább úgy mondanám nem csak - online munka is lehet ígéretesebb egy bármilyen könnyebb, vagy nehezebb fizikai munkánál. Az ingatlan piac felrobbanását és folyamatos fejlődését követte az ingatlanközvetítők iránt megnövekedett igény is. Persze ebben a szakmában szép számmal voltak a válság előtt is munkavállalók, alvállalkozók, de a válság alatt tényleg csak a legkeményebbek maradtak talpon. Most viszont ez a szakma csúcson pörög.

key-2323278_1920.jpg

A megnövekedett ingatlankereslet miatt kulcsot jelenthet az álomfizetéshez az ingatlanos szakma.

Különösebb “szaktudást” nem igényel, persze piaci ismeret, jó kommunikációs készség, s még néhány dolog kell hozzá, de nem kell éveket egy egyetemi padban tölteni ahhoz, hogy sikeres ingatlanközvetítők lehessünk.

Egy egyszerű szám kedvcsinálónak: Egy átlagos panellakás ma Budapesten 15 millió forinttól indul. Az ingatlanközvetítők többsége, pedig 3-3,5%+ÁFA díjért dolgozik. Azaz, egy átlagos panellakás értékesítésével legalább 450.000-525.000 Ft+ÁFA ingatlanközvetítői díjat kaszálnak.

Persze ez nem tiszta jövedelem, hiszen igazán az tud jól pörögni, aki nem egymaga, hanem egy nagyobb irodalánc, franchise hálózat munkavállalójaként, alvállalkozójaként dolgozik, így ennek az összegnek akár a felét, vagy még többet is le kell adnia a megbízónak. Ha a felét adja le, még akkor is jobban keres egyetlen átlagos panel lakás eladásával havonta, mintha egy gyártósoron dolgozna! Egy-egy családi ház, vagy nagyobb értékű ingatlan esetén pedig már jóval álomfizetés feletti jövedelemről beszélhetünk.

 

Ha sokat keresgélnénk, még könnyen találhatnánk vonzó állásokat, melyekre könnyű váltani, s a megszokott jövedelmünknél sokkal nagyobb bevétellel kecsegtetnek. Ez munkavállalói oldalon nagyon kedvező, de munkáltatói oldalon számos kockázatos hatást eredményez.

Ezek nemcsak a megnövekedett HR költségekben, a nehezebb toborzásban, megtartásban, de a dráguló termelésben, s a szépen begyűrűző áremelkedésekben is tetten érhetők.

Tehát a kérdésre, hogy hová lett a magyar munkavállaló? a megannyi válasz közül például egy az, hogy átképezte, átképzi magát. Nem kell gazdasági szakembernek lenni ahhoz, hogy megjósoljuk, ennek bizony fájdalmas következményei lesznek, vagy már vannak is! Szerencsére van eszköz a béren kívül is munkavállalóink megtartására, s a kockázatosabb, éppen sláger szakmák mellett a kevésbé vonzónak tűnő szakmák presztizsét is meg lehet őrizni munkáltatói márkaépítéssel, s egy kis odafigyeléssel!

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr4512900172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

val 2017.10.01. 07:40:33

"Online marketing szakember, Bloggerek, véleményvezérek, online oktatók, Ingatlan közvetítők"

De ezek nem szakmák, hanem gyűjtőnéven semmirekellő suttyók.

DFK 2017.10.01. 07:40:36

A titok az, hogy meg kell fizetni a munkavállalót.

Kopasz Szuzukis 2017.10.01. 07:40:40

Sikerült felsorolnod a három legsemmirekellőbb "szakmát". Hasznosságuk nulla, túlértékeltségük 100%.

Hehe64 2017.10.01. 07:40:42

Tökéletesen mindegy hogy "ki miben tudós".
Ma Magyarországon alkalmazottként hangyavesét sem számít a szaktudás, az együttműködési készség, vagy a munkavállalói tolerancia.
Köszönhetően az utóbbi most már lassan 27 évnek, illetve az ez idő alatt "kitermelődött" echte magyar "háereseknek", és a magyar KKV. tulajdonosoknak.
"Közmegegyezés" tárgya lett, hogy a munkabér a tulajdonosoktól való lopás, hogy túlmunka és annak ellenértéke nem létezik, hogy a munkaidő kizárólag egy irányba "rugalmas", és hogy az "felül békegalamb, alul traktor" munkavállaló sem alkalmas, ha nem ismer valakit. Vagy valakinek a valakijét.
Ez vonatkozik a magyar gazdaság valódi piaci szereplőire is, akik kizárólag külföldi tulajdonú vállalatok, illetve ezek beszállítói. Az összes többi magyar "vállalkozás" állami csecstől függ létében. A HR. viszont mindkét esetben magyar.
Ennek az összes következményével.
Ember nem gondolhatja komolyan, hogy a mai korlátlan individualizmust, idegengyűlöletet és szervilizmust ötvöző magyar valóságból kinőhet elfogadható gazdaság, és élet.
A valóban nyitott, tehetséges réteg az első adandó lehetőséget kihasználva már rég a "lábával szavazott", kivéve a családi/anyagi kényszerből itt vegetálókat.

midnight coder 2017.10.01. 07:40:45

Ebből a háromból pontosan három olyan van, amit nemigen van esélyed sikeresen csinálni legalább egy érettségi nélkül, de egy diploma még jobb ha van a háznál. 8 elemivel az életben nem lesz olyan íráskészséged ami egy bloggernek szükséges. Na jó, mondjuk az index címlapjára felkerülhetsz úgy is ha nincs ilyened, de ez a kivétel.

koala kóla 2017.10.01. 07:40:49

havi 600-700ert hazavandorlok

Brix 2017.10.01. 07:40:52

A fő probléma az, hogy a munkàltatók kizsàkmànyoljàk a dolgozókat, ezért az emberek nem vàgynak a gyàriparba, robotolni. Inkàbb megpróbàljàk megvalósítani önmagukat...

csacskó 2017.10.01. 07:40:54

Hát nem tudom..Szerintem igen elmentek, ugyanis egy jólképzett kicsit is rugalmas ember a Lajtán túl kategóriákkal többet tud keresni még migránsként is. Saját tapasztalat: otthon mint villanyszerelő 3 éves képzés után amiután sikeres szakmunkás vizsgát tettem nem finishelhetem a hálózatot az ELMÜ felé,hogy rákossenek, hacsak nem teszek külön vizsgát amit évente meg kell ujjítani kemény pénzekért, vagy aláiratom a munkanaplót és a tervet kemény pénzért olyannal akinek van joga hozzá.Még a saját házamnál sem csinálhatom meg. Persze saját zsebből kell fizetni mertt a cégek nem fizetik ki.. Nincs ember, viszont fizetni a cégek nem akarnak normális bért ellenben elvárják a napi 10-12 órát +hétvégét a vakok javára..Hiába van 10-12 éves tapasztalatom van 2 gyerekem, már nem is érdekli a cégeket a munkavállaló. Továbbá a körbetartozás miatt a kevéssé tőkeerős cégekhez nem is szabad elmenni mert egyszerüen az , hogy nem fizetnek ki cégeket a magyar mentalitásban simán belefér..Mire a cég perelhetne már nincs kin, hiába is adna esetleg a bíróság igazat neki. Építőipari maszek/kvk gyakorlatilag halálra van itélve a nagyok lenyulásai miatt. Hiába van túlárazva minden a fővállalkozó még többet akar lenyulni es minimum 10% de inkább több % visszatart garanciális javitások/hibás teljesítés néven..Igaz , hogy a kisvállalkozónak sacc ennyi az árrése de hát így járt, viszont befogja a száját hátka kap még melót hogy ne dögöljön éhen..
Ezen kellene változtatni de sose lesz míg az állami korrupció ennyire magas.

pizo 2017.10.01. 07:40:57

Tömény hazugság az írás. 3 diplomás (jármű)gépészmérnök vagyok, angolul jól beszélek, de nincs programozói gyakorlatom és 47 éves vagyok. Sorban kapom az elutasításokat az állásokra való jelentkezések után. pedig 500 bruttó körül kérnék, de állítólag ez is nagyon sok.

Ami pedig az ingatlanközvetítési jutalékot illeti: számlát kell róla adni, és úgy mindjárt nem olyan szép a menyasszony (15 éve van kft-m), adót kell fizetni, könyvelőt, telefont, netet, autót, és ezeket akkor is, ha épp nincs bevétel. Szóval a fogalmatlanokat jól meg lehet evvel a cikkel vezetni, de a valóság kissé más.

Zoli

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő
süti beállítások módosítása