Kifejezetten elterjedté vált napjainkban a „családbarát” kifejezés. Mindenki előszeretettel használja ezt a szépen csengő szófordulatot: bevásárlóközpontok, bankok, szállodák, cégek. Számos vállalat tolja az arcunkba álláshirdetéseiben, illetve alkalmazza brandépítés során, hiszen egyszerű simán csak odaszúrni mindenhova, ráadásul jól is mutat. De mit is jelent tulajdonképpen a szó maga, és mennyire családbarát egy családbarát munkahely?
Családbarátnak nevezünk minden szolgáltatást, terméket, lehetőséget, programot, melyek elemeiben tekintettel vannak arra, hogy különböző generációk tagjait egyaránt célozniuk kell, tehát anya-apa-gyerekek mind a célcsoport tagjaivá válnak. Családbarátnak nevezzük azt a helyet, ami gondol a felnőttek és akár különböző korú gyerekek igényeire egyaránt, megpróbálja azokat kielégíteni.
Hogyan válhat egy munkahely családbaráttá?
Ahogy azt már korábbi cikkünkben is írtuk, a munkáltatói márka építése során elengedhetetlen, hogy meghallgassuk és meghalljuk munkavállalóink véleményét, igyekezzünk azoknak maradéktalanul eleget tenni. Kisgyermekes családoknál az egyik ilyen igény a rugalmas munkaidő. Nem, ez nem azt jelenti, hogy a munkavállalók rendszertelenül, önkényesen járnának be dolgozni, nem kell ettől megijedni. A rugalmasság egész egyszerűen annyit tesz, hogy tekintettel vagyunk arra, hogy a kisgyermekes anyukánál/apukánál előfordulhat, hogy a gyerkőc lebetegszik, és otthon kell vele maradni, illetve valószínűleg nem fog éjszakába nyúlóan túlórázni, és ezt nem is várhatjuk el tőle. A gyermekes családok esetében (a gyermektelenek) gyakran elfelejtik, hogy a munkaidő végeztével még közel sem ért véget a munka maga. Egész egyszerűen a jellege változik: odahaza várja még a szülői kötelességből adódó meló. (Na meg ugye az ember szeretne egy kis minőségi időt is eltölteni szeretteivel.)
Mi tesz vonzóvá egy munkáltatót leendő munkavállalói számára, mitől válik lojális munkaerővé valaki, aki családbarát munkahelyre vágyik?
Employer branding kapcsán célszerű szem előtt tartani többek között azt is, hogy a még gyermektelen munkavállalókban ne merüljön fel a családalapítás gondolatával párhuzamosan a munkahely-váltás gondolata. Nem is sejtenénk, milyen gyakori jelenség ez, hiszen sokan úgy érzik, kisgyerek mellett nem lennének képesek alkalmazkodni korábbi munkafeltételeikhez, így - tartva az elbocsátástól - előre gondolkodva nekiállnak új munkahely után nézni. Ezt egészen egyszerűen orvosolhatjuk, ha biztosítjuk őket arról, hogy stabil talaj van a lábuk alatt. Rendkívül fontos szerepet játszik ebben a kommunikáció, hogy megfelelően a munkavállaló tudtára hozzuk, fontos számunkra, mint munkaerő, és szeretnénk, ha a továbbiakban is csapatunkat erősíteni, akár módosított feltételekkel (pl. módosított munkaidőmodell, más beosztás). Összeszedtük a négy legfontosabb szempontot, mely segítségünkre lehet, ha családbarát munkahellyé kívánunk válni, ezzel erősítve munkáltatói márkánkat:
- Munkaidő rugalmassága
- GYES, GYED, GYET utáni visszatérés lehetősége
- Plusz munkavállalói juttatások, támogatások
- Munkahelyi biztonságérzet
De vajon mennyire egyszerű dolog megtalálni azt a munkáltatót, aki tényleg családbarát?
Olyan sok szép helyen virít ez a kedves jelző, akár hirdetéseket nézünk, akár bemutatkozókat egy-egy honlapon. Tényleg ennyire egyszerű lenne? Valóban minden második munkahely „családbarát”? A hónapban ellátogattunk az ország legnagyobb munkáltatói piacára, a HVG Állásbörzére, hogy utánajárjunk ezeknek.
Kíváncsiak voltunk, vajon milyen lehetőségek állnának rendelkezésünkre, ha mondjuk szülés után szeretnénk visszatérni a munkaerőpiacra. Inkognitó módba kapcsoltunk, és felkerestünk néhány nagyobb céget.
Az alapsztori egyszerű: jelenleg otthon vagyunk egy három hónapos babával, de már égető vágyat érzünk, hogy visszamásszunk a mókuskerékbe, és tovább húzzuk az igát a több hónapos, pihentető (haha) otthonlét után. Ledöbbenve tapasztaltuk, hogy a megkérdezett cégek jelentős többsége javasolta, hogy inkább keresgéljünk tovább, ugyanis náluk megoldhatatlan a rugalmas beosztás, és túlórázni is sokat kell általában. Hidegzuhanyként ért minden alkalommal belesétálni a „nem minket keres” és az „ebben az esetben nem mi vagyunk az ideális munkahely” című visszautasítások pofonjába, miután feldobtuk a „családbarát munkahelyet keresünk” labdát.
Természetesen – hogy ne csak negatívumokat említsünk – előfordult olyan is, akivel rögtön egy hullámhosszon éreztük magunkat, és meggyőzően mesélt a családbarát munkahely mivoltáról, továbbá a friss szülőként ránk váró lehetőségekről.
Kísérletünk során átlagosan 10-ből 2 megkérdezett kiállítótól érkezett pozitív reakció, a maradék 8 pedig (munkáltatói márkájának ezzel nem túl jót téve) elküldött minket, hogy máshol próbáljunk szerencsét. Nos, mégis mellettük szóljon, hogy legalább nem hitegettek fals ígéretekkel, hanem egyből nyílt lapokkal játszottak.
És hogy mi a tanulság?
Az egyik, hogy munkakeresőként hihetetlen nehéz helyzetben vannak azok, akiknek tényleg szüksége lenne a családbarát környezetre. A másik pedig, ami a legfontosabb: nagyon oda kell figyelnünk, hogy munkáltatóként milyen ígéretekkel próbáljuk magunkhoz csábítani leendő munkavállalóinkat, illetve megtartani a jó munkaerőt. Lehet, hogy csupán szeretnénk néhány szóval kiszínezni egy-egy álláshirdetést, de meg kell tanulnunk, hogy ha valótlant állítunk magunkról, könnyen a munkáltatói márkánk rovására mehet.
Aztán akkor már mindegy, hogy „csak egy szó”.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.