Fehérgalléros elvárások a kékgalléros munkavállalók körében?

Régóta nem újdonság már a munkaerőért folyó ádáz harc egyes szakmákban, ágazatokban, de a hiányt egyre több tényező változása, bekerülése is nehezíti, különösen a kékgalléros munkavállalók körében. Mik is ezek, s hogyan, hol jelentkezhetnek, mihez kezdjünk velük?

Az elmúlt évek munkaerő piaci változásai számos új igényt, elvárást mára már természetessé tettek a fehérgalléros munkavállalók körében. Ilyen a home office, egyes IT/telekommunikációs eszközök használata (céges mobil, laptop stb.), mely nem feltétlenül nélkülözhetetlen az adott munkakörhöz, s bár kicsit régebbi, de ilyen a rugalmas munkaidő is. Ezek a „kedvezmények” a munkaerő piaci változásoknak köszönhetően mára már higiénés elemekké váltak a munkavállalók szemében.

Herzberg a higiénés tényezők közé sorolja például a munkakörülményeket, a munkahelyi csoport jellegét, a vezetési stílust, a bérezést, az ügyvitelt, a műszaki irányítást, a társadalmi helyzet megőrzését is.

working-3377045_1920.jpg

Ugyanakkor ezek az elvárások szinte értelmezhetetlenek a kékgalléros munkavállalók körében. Elképzelhetetlen egy operátor, vagy gyári munkás esetében a home office, illetve bizonyos termelési ágazatokban nem hogy a céges mobiltelefon használata, de még a saját is tilos! Ugyanígy nehéz elképzelni egy folyamatos termelésre beállt gyár esetében a gyártósoron dolgozók körében a rugalmas munkaidő engedélyezését.

Egyértelműen látszik, hogy a fehérgalléros munkavállalók által kiharcolt kedvezményeket a munkáltatóknak eszük ágában sincs – hogyan is lehetne, ugye? – a kékgalléros munkavállalóknak is biztosítani. Ugyanakkor a folyamatos bérnövekedés egy bizonyos szint után már nem elegendő a fizikai munkát végzők számára sem. Kevés, hogy a bérük nő, ők is hasonló elvárásokat fogalmaznak meg, mint fehérgalléros társaik. Kötetlenebb, szabadabb munkavégzésre vágynak, mely különösképpen a kereskedelmi és szolgáltató szektorokat érinti az eltérő munkarend miatt, illetve azokat a vállalatokat, akik nem a klasszikus 5/40 felosztásban működnek.

Hiába emelik a cégek a több műszakban dolgozók bérét, vagy fizetnek túlórát, ha a kékgalléros munkavállaló szinte ugyanannyiért kap munkát váltott helyett egy, vagy fix műszakban. Ez pedig súlyos versenyhátrány a több műszakban, vagy folyamatosan dolgoztató vállalatok esetében.

Ugyancsak fontos elemei ennek a kérdéskörnek a generációs nézetkülönbségek. A fiatal munkavállalók úgynevezett digitális bennszülöttek, melynek következménye, hogy számukra a szabadság, az igények, a társadalmi elvárások mások, mint a 40+-os korosztály számára. Nekik nem vonzó a több műszak, a hétvégi munkavégzés, s szinte semmi olyan, mely eltér a klasszikus 5/40-es munkarendtől. Ugyanakkor a home office sem úri huncutság már náluk, hanem egy természetes, magától értetődő munkavégzési forma. Márpedig ha ez generáció szinten igaz, akkor az igénynek szintén ott kell lennie a kékgallérosok körében, még akkor is, ha tudják, értik, hogy számukra ez nem opció.

Ennek a folyamatnak az alakulását, változását nehéz megjósolni, ugyanakkor a jelen helyzetben is kezelni kell. Az érintett cégek válasza eddig a fizetések emelése, juttatások növelése volt, de korántsem biztos, hogy ez a jó irány. Persze érthető, hogy egy adott mondjuk 0-24-es termelést hirtelen 8 órás munkarendbe állítani lehetetlen, s az is világos, hogy például a szállodákban szükség van személyzetre hétvégén is. Azok a cégek, ahol nem megoldható a munkarend átalakítása kizárólag a kedvezménykörök bővítésével, esetlegesen több pihenőidő biztosításával, vagy a már említett béremeléssel, juttatások növelésével állhatnak elő. Ugyanakkor ahol lehet, ott elkerülhetetlen a munkarend újragondolása, vagy akár az automatizálás is. Azok a cégek, melyek ezen a két területen élen járnak, könnyebben veszik majd a kékgallérosok növekvő szabadság igényét is.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr3614570782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (16) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (3) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (1) elemzés (4) előadások (3) employer branding (54) employer branding stratégia (13) építőkritika (2) építővisszajelzés (2) esemény (1) EVP (4) feedback (4) fehér gallér (2) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (4) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (7) HO (3) home office (2) HR (20) hvg (1) ideális munkahely (8) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (2) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (26) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (11) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (15) mérhetőség (11) motiváció (9) műegyetem (1) munkaerőhiány (14) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (4) munkáltató (3) munkáltatói márka (54) munkavállaló (12) nagyvállalat (52) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (3) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (8) SSC (1) szervezeti kultúra (16) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (1) válság (2) vélemény (4) vezető (5) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (8) zaklatás (1) Z generáció (10) Címkefelhő