Régóta nem újdonság már a munkaerőért folyó ádáz harc egyes szakmákban, ágazatokban, de a hiányt egyre több tényező változása, bekerülése is nehezíti, különösen a kékgalléros munkavállalók körében. Mik is ezek, s hogyan, hol jelentkezhetnek, mihez kezdjünk velük?
Az elmúlt évek munkaerő piaci változásai számos új igényt, elvárást mára már természetessé tettek a fehérgalléros munkavállalók körében. Ilyen a home office, egyes IT/telekommunikációs eszközök használata (céges mobil, laptop stb.), mely nem feltétlenül nélkülözhetetlen az adott munkakörhöz, s bár kicsit régebbi, de ilyen a rugalmas munkaidő is. Ezek a „kedvezmények” a munkaerő piaci változásoknak köszönhetően mára már higiénés elemekké váltak a munkavállalók szemében.
Herzberg a higiénés tényezők közé sorolja például a munkakörülményeket, a munkahelyi csoport jellegét, a vezetési stílust, a bérezést, az ügyvitelt, a műszaki irányítást, a társadalmi helyzet megőrzését is.
Ugyanakkor ezek az elvárások szinte értelmezhetetlenek a kékgalléros munkavállalók körében. Elképzelhetetlen egy operátor, vagy gyári munkás esetében a home office, illetve bizonyos termelési ágazatokban nem hogy a céges mobiltelefon használata, de még a saját is tilos! Ugyanígy nehéz elképzelni egy folyamatos termelésre beállt gyár esetében a gyártósoron dolgozók körében a rugalmas munkaidő engedélyezését.
Egyértelműen látszik, hogy a fehérgalléros munkavállalók által kiharcolt kedvezményeket a munkáltatóknak eszük ágában sincs – hogyan is lehetne, ugye? – a kékgalléros munkavállalóknak is biztosítani. Ugyanakkor a folyamatos bérnövekedés egy bizonyos szint után már nem elegendő a fizikai munkát végzők számára sem. Kevés, hogy a bérük nő, ők is hasonló elvárásokat fogalmaznak meg, mint fehérgalléros társaik. Kötetlenebb, szabadabb munkavégzésre vágynak, mely különösképpen a kereskedelmi és szolgáltató szektorokat érinti az eltérő munkarend miatt, illetve azokat a vállalatokat, akik nem a klasszikus 5/40 felosztásban működnek.
Hiába emelik a cégek a több műszakban dolgozók bérét, vagy fizetnek túlórát, ha a kékgalléros munkavállaló szinte ugyanannyiért kap munkát váltott helyett egy, vagy fix műszakban. Ez pedig súlyos versenyhátrány a több műszakban, vagy folyamatosan dolgoztató vállalatok esetében.
Ugyancsak fontos elemei ennek a kérdéskörnek a generációs nézetkülönbségek. A fiatal munkavállalók úgynevezett digitális bennszülöttek, melynek következménye, hogy számukra a szabadság, az igények, a társadalmi elvárások mások, mint a 40+-os korosztály számára. Nekik nem vonzó a több műszak, a hétvégi munkavégzés, s szinte semmi olyan, mely eltér a klasszikus 5/40-es munkarendtől. Ugyanakkor a home office sem úri huncutság már náluk, hanem egy természetes, magától értetődő munkavégzési forma. Márpedig ha ez generáció szinten igaz, akkor az igénynek szintén ott kell lennie a kékgallérosok körében, még akkor is, ha tudják, értik, hogy számukra ez nem opció.
Ennek a folyamatnak az alakulását, változását nehéz megjósolni, ugyanakkor a jelen helyzetben is kezelni kell. Az érintett cégek válasza eddig a fizetések emelése, juttatások növelése volt, de korántsem biztos, hogy ez a jó irány. Persze érthető, hogy egy adott mondjuk 0-24-es termelést hirtelen 8 órás munkarendbe állítani lehetetlen, s az is világos, hogy például a szállodákban szükség van személyzetre hétvégén is. Azok a cégek, ahol nem megoldható a munkarend átalakítása kizárólag a kedvezménykörök bővítésével, esetlegesen több pihenőidő biztosításával, vagy a már említett béremeléssel, juttatások növelésével állhatnak elő. Ugyanakkor ahol lehet, ott elkerülhetetlen a munkarend újragondolása, vagy akár az automatizálás is. Azok a cégek, melyek ezen a két területen élen járnak, könnyebben veszik majd a kékgallérosok növekvő szabadság igényét is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.