A 2016 és 2017 októbere között megjelenő magyar nyelvű álláshirdetéseket vette górcső alá a Hive Creative a Neticle segítségével a social médiában és az ehhez köthető online felületeken.
A legtöbb állás a Facebookon jelenik meg
A mérési eredményekből egyértelműen kiderül, hogy a legtöbb állás Facebookon jelenik meg, az említések 87,4%-át teszik ki. Az internetworldstats adatai szerint Magyarországon 2016-ban 5.300.000 Facebook felhasználó volt, azaz a teljes lakosság 54,1%-a ismerte a közösségi oldalt. Valószínűsíthető, hogy az álláskeresők nagy részének van Facebook profilja és egyre nagyobb részük megnézi, hogy az általa érdekesnek talált cég mennyire van jelen a közösségi médiában.
A Facebook után kullogva igen alacsony mutatószámokkal a blogokon az álláshirdetések 5,4%-a, fórumokon és Twitteren 2,2%-a, míg Google+-on 1,6%-a jelenik meg.
1. ábra: Álláshirdetések megoszlása a különböző felületeken. Forrás: neticle.hu
Mivel a vizsgálat csak közösségi média felületeket érint, ezért szerepel 0% a nem kifejezetten social média felületnek számító, főként egyirányú kommunikációra alkalmas TV, Rádió vagy nyomtatott sajtó neve mellett.
A legtöbb állást megosztó blog, fórum és FB oldal
2. ábra: A legtöbb állást megosztó fórumszálak, Facebook oldalak a Neticle elemzése szerint
A nagyobb állásmegosztó oldalakon jelennek meg az álláshirdetések a legnagyobb számban (Állások a médiában, Jobs in Budapest, Munkaerő Mester), illetve megfigyelhető a lokális Facebook oldalak jelenléte (NyíregyházaÁllás.hu, EgerÁllás.hu, GyőrÁllás.hu, stb.).
További érdekesség az IT Services Hungary aktivitása, ugyanis a legtöbb munkalehetőség Facebookon hozzájuk köthető.
A Mercedes álláshirdetéseinek masszív jelenlétét jelzi, hogy külön oldalon beszéltek a cég állásai iránt érdeklődők és az aktuális, illetve korábbi alkalmazottak. Utóbbi oldalon (ami azóta megszűnt) megoszlottak a pozitív, negatív és semleges vélemények, melyek a Mercedeshez vágyók fő információforrása volt a csoport működése alatti időszakban.
Mivel szektoronként eltér a munkavállalói közösség, ezért nincs egy minden elemében áthúzható recept a mindenkinek megfelelő álláshirdetésekre. Azonban a kutatásból kiderült, hogy milyen lényeges elemekkel lophatja be magát egy munkáltató álláshirdetése potenciális munkavállalójának szívébe.
5 tipp munkáltatóknak a hatékony Facebookos álláshirdetésekhez
- A közösségi média felületei szinte igénylik a Tőlünk-Neked típusú üzeneteket. A személyesebb megszólítás mindig nagyobb interakciót generál, mint a tárgyias, rideg és hosszú hirdetések.
- A szövegezésekről és a felhasználói visszajelzésekről elmondható, hogy leginkább vágyakozásra, élvezetre építenek. Ezért érdemes lehet olykor kitűnni a tömegből, pont az ellenkező érzelmekre hatni. Például bemutathatjuk, mi hogy nem dolgozunk.
3. ábra: Állások a médiában Facebook oldal szövegezésének, visszajelzéseinek érzelmi töltetei. Forrás: neticle.hu
- Az álláshirdetéseknél a legtöbb a negatív hozzászólás a túlzott elvárások és/vagy az elvárt képességek, tudás pontatlan megfogalmazásából fakadt. A kétirányú kommunikációnak köszönhetően azonban a felhasználók bármikor nyíltan kifejezhetik az érzéseiket, ezért minden részlet, adat pontosítása ajánlott a hirdetés élesítése előtt.
- A röviden szövegezett, más felületre irányító Facebook linkekre ritkán kattintanak a felhasználók. Ami a Facebook álláshirdetéseknél jól működik: filmes utalás, kép, gif, videó. Természetesen csakis olyan mennyiségben és minőségben, amennyit a márka és a cégimázs megenged.
Könnyen lehet, hogy a céghez vagy a cég konkurenséhez hasonló Facebook csoportok, fórumszálak vagy blogok köthetők, amiket érdemes felmérni. Potenciális munkavállalóinak elsődleges információforrásaiként szolgálhatnak, így különösen jelentős ezek elemzése és beépítése a tudatos employer brandinggel összekötött toborzási stratégiába.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.