Ahogyan a motoroknak, a munkáltatói márkának is megvan a maga ciklikussága, a kérdés az, hogy tudjuk-e, a mi szervezetünk éppen melyik ciklusban tart, s annak melyek a jellemző tünetei? Nézzük csak!
A kezdetek
Minden szervezetnél van munkáltatói márka, legfeljebb nem építik, hanem hagyják, hogy magától alakuljon. Ilyenkor a vállalkozás nem egy tudatosan kijelölt munkáltatói márka elérésére törekszik, mindössze igyekszik megtartani a munkavállalóit, s minél hatékonyabban újakat toborozni. Ha minden stimmel, akkor ez könnyen megy. Azonban ha akár a piac, akár a cég nehézségekkel küzd, akkor ezt megérzik mindkét területen. Ennek a szakasznak van az úgynevezett „aha” időszaka, amikor a cég ráébred, hogy egyes folyamatoknak, lépéseknek milyen következményei lehetnek ezen a területen.
Első lépések
Az a tapasztalatunk, hogy általában toborzási, vagy megtartási nehézség váltja ki a tudatos munkáltatói márkaépítés iránti igényt. Persze ez általánosítás, azért ennél színesebb a helyzet. A márkaépítés kezdetét jellemzi, hogy a szervezet teljesen lelkes, elindulnak az építkezések, s hirtelen azok a folyamatok, amelyek eddig természetesen, automatikusan mentek, tudatossá válnak. Elkezdődnek a lényegi információk begyűjtései, felmérések, exit interjúk stb. Ebben az időszakban még nem érezhető releváns változás kívülről a szervezetben, sőt néha még belül is csak a lelkesedés látszik. Ekkor alakul ki azonban a később kikristályosodó, letisztuló folyamatok többsége.
Amikor már működik a rendszer
A tudatos munkáltatói márkaépítés érett szakasza, amikor már kész az ezt segítő stratégia, a vezetők elkötelezettek, s az eddig csak papíron létező folyamatok hirtelen elkezdenek működni, eredményeket, információkat szállítanak, melyekre a felelősök reagálnak, s elkezd működni a márkaépítés. Létrejön, vagy megújul a külső megjelenés és a HR folyamatokhoz kapcsolódó kommunikáció, bevonásra kerülnek a munkavállalók és tudatos építkezés folyik. Itt már kívül és belül is érezhetőek a változások, folyamatok, néha akár már azok eredményei is.
A gép dolgozik, az alkotó pihen
Amikor egy vállalkozás a tudatos munkáltatói márkáját csinosítja, fejleszti, és mindezt úgy tartja fent, hogy hitelesen tud kommunikálni a potenciális és a tényleges dolgozói felé, az a „márkázás” csúcsa. Sajnos gyakran fordul elő, hogy ilyenkor hátradőlnek a folyamatban résztvevők, s engedik, hogy csak úgy „történjenek” a dolgok. Ilyenkor már nehezebb növelni a hatékonyságot, megújítani a működő folyamatokat, pedig ezek szükségszerűek. Nagyon fontos, hogy a márkaépítés nem egy véges, hanem egy folyamatos tevékenység. Nem szabad hátradőlni, mindig figyelni, finomhangolni kell, hogy ne csak felérjünk a csúcsra, de ott is maradjunk!