A pandémia rengeteg cég életében magával hozta a home office lehetőségét, ami ugyan nem újkeletű, ennek ellenére hazánkban még kevésbé bevált módszer. A kijárási korlátozások enyhítésével megkezdődött az irodák feltöltése, de mégis milyen nehézségekkel kell szembenéznie a munkavállalónak, és mit tehet a munkáltató, hogy megkönnyítse a visszaszokás folyamatát?
Amilyen hirtelen otthonainkba kellett átköltöztetni az irodákat, most olyan gyorsasággal próbál meg egy-egy cég egyik napról a másikra felzárkózni és újraindulni. Az otthon kényelméből azonban nem egyszerű visszatérni az irodai életbe, hiszen az elmúlt két hónap bezártsága nemcsak a lelkiállapunkra nyomta rá a bélyegét, hanem a társas kapcsolataink is megsínylették. Azokon a munkahelyeken, ahol nem tudták tartani az alkalmazottakkal a folyamatos személyes kontaktot - akár meetingek, one to one-ok keretében - most sokkal nehezebb lesz visszarázódni, mind a felettesekkel, mind a kollégákkal való már kialakult viszonyokba. Ilyenkor előfordulhat, hogy „idegenként” megyünk vissza az irodába, és el kell telnie pár hétnek, hogy újra összeszokjon a korábban harmóniában működő csapat.
A fokozatosság most mindennél fontosabb lesz, nemcsak az irodába való visszaköltözés tekintetében, de az irodai közösség újrakovácsolására is több időt kell majd szánniuk a vezetőknek. Érdemes a home office utolsó pár hetében közös beszélgetéseket/meetingeket tartani, ahol nem feltétlenül csak a munkáról esik szó, de előkerülhetnek olyan témák is, amik a kollégák lelkiállapotára, az elmúlt hetekre reflektálnak. A személyesebb hangvétel most nagyban enyhítheti az „első nap az iskolában” jellegű félelmeket.
Nagy előnye a home office-nak, hogy nem minden esetben köti időkerethez a dolgozót, – persze vannak szektorok, ahol a napi 8 óra munkabeosztás szerint működik – ezért saját maga oszthatja be, hogy a nap folyamán mikor végzi el teendőit. Ez a rugalmasság lehetővé teszi, hogy egyéb dolgait is napközben végezze el, melyekre normál esetben az iroda falai között nem volt lehetősége. Rendkívüli helyzetről beszélünk a mostani világjárvány kapcsán, ugyanis családok kényszerültek otthon maradni, ami sokkal nagyobb terhet rótt a szülőkre az óvodák és iskolák bezárása miatt. Az újranyitáskor érdemes a munkáltatónak azt is figyelembe vennie, hogy beosztottjai mennyire tudják rugalmasan kezelni gyermekeik elhelyezését, milyen egyéb nehézségekkel néznek szembe, ami miatt indokolt lehet számukra továbbra is otthonról végezni a munkájukat.
Valószínűleg akadnak olyanok is, akik ezt a pár hetes bujdosást inkább pozitívan élték meg, így nem feltétlenül vágynak még vissza a monoton dolgos hétköznapokba, az irodai környezetbe. Számukra rögtön egy ötnapos munkahét sokkal megterhelőbb lehet, mint a fokozatos visszaszokás: először heti 2 irodai nap, majd minden héten egyre több benntöltött munkanap. Ezzel a munkáltató elkerülheti, hogy beosztottjait hirtelen túlterhelje, és a fentebb említett közösségépítés is nyugodtabb tempóban valósulhat meg.
Számos jó tanáccsal szolgálhatnánk, azonban talán a legfontosabb jelen helyzetben a türelem és az emberségesség a munkavállalók felé, hiszen bármennyire is a felzárkózás ideje következik, nem elhanyagolható szempont az alkalmazottak jólléte, az ugyanis feltétele az egészséges munkamorálnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
midnightcoder2 2020.05.23. 09:52:28
Tényleg megéri ez a cégeknek, csak azért hogy a személyiségzavaros menedzser naponta egyszer végigmenjen az irodán és kihúzhassa magát, hogy lám, mennyi ember felett uralkodik ?