A 2008-as gazdasági világválság során a marketing és a HR területek szenvedték el mind az első, mind a legnagyobb elvonásokat. Kígyózó sorokban álltak a potenciális munkavállalók, s a munkával bírók pedig görcsösen szorították széküket. Ki gondolt akkor munkáltatói márkaépítésre? Ez lesz megint a most kibontakozó válság nyomán?
Sok vezetőben felmerül, hogy ha beüt egy válság, mi lesz a munkáltatói márkaépítésre fordított javakkal? Kell majd egyáltalán ezzel a területtel foglalkozni, vagy minden ujjunkra tíz potenciális munkavállaló jut majd, s még a legjobbak is versengenek majd egy-egy jó pozícióért?
A kérdés jogos, de nem ennyire egyszerű. Mivel már évek óta fejlődik a gazdaság, így sokan elfelejtettük, hogy a válságnak milyen hatásai is voltak a munkaerő piacra. Egyfelől tényleg könnyebb volt munkaerőt toborozni, s a megtartás során sem kellett megfeszülnie a vállalatoknak. Másfelől viszont jó néhány érv azóta szinte természetessé vált, s ezen érvek mind a munkáltatói márkaépítésnek köszönhetőek. Mik azok a szempontok, amelyeket krízis esetén a munkavállalókkal kapcsolatos döntések során érdemes figyelembe venni?
Tehetségek megtartása és bevonzása
A válság után pont ugyanúgy szükség van a tehetségekre, tapasztalt kollégákra, mint a válság előtti időszakban. A kiemelkedő munkavállalók továbbra sem fognak sorban állni egy-egy pozícióra. Megtartásuk pedig semmivel sem lesz könnyebb. Úgy kell ezt elképzelni, mint a luxus termékek piacát. A válság alatt a luxusmárkák szinte alig érezték meg a recessziót. Így lesz ez várhatóan a kiemelkedő tehetségű munkavállalókkal is.
Hosszú betanulási idővel rendelkező pozíciók
Számos olyan tevékenység lehet egy cégnél, melyet a legtehetségesebb külsős sem tudna fél évnél hamarabb átlátni. Így hiába állnak sorban a potenciális jelöltek, a cég működésének fenntartása megköveteli a jól képzett kollégák megtartását. Ezen pozíciók esetében könnyen előfordulhat, hogy ésszerűbbnek tűnik egy esetlegesen jobban képzett munkavállaló felvétele, vagy „olcsóbb” munkatárs alkalmazása, de ha kiszámoljuk a kiseséssel, betanítással, esetleges problémákkal járó többletköltségeket, könnyen lehet, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntjük.
A minőség megtartása mindig költséges
Hiába állnak sorban a potenciális munkavállalók, a megbízható, munkájukat jól végző dolgozók bizony kincset érnek! Azok az úgynevezett kulcsemberek, akikre épül vállalkozásunk egy válsággal terhelt időszakban is vitálisak! Ha őket elveszítjük, pótlásuk bár könnyebbnek tűnik, de akkor is nagy veszteséget jelent.
Összességében elmondhatjuk, hogy bár egy esetleges válság alatt sokkal könnyebb dolga lehet a HR-es kollégáknak, de a válság még mindig nem indok arra, hogy a munkavállalókat könnyen pótolható erőforrásoknak tekintsük! A munkavállaló minden időben az adott vállalkozás legfontosabb erőforrása!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.