Office love, privát vagy céges ügy?

Életünk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, így nem meglepő, ha itt találjuk meg életünk párját. Az érzelmi életünk a magán szféránk, viszont ha azt egy kollégánkkal folytatjuk, akkor óhatatlanul belevesszük a céget is a játéktérbe. Meddig magánügy a magánügy és honnantól szólhat bele a cég?

Sokszor emlegetjük életünk során, hogy az írott szabályok mellett számos íratlan szabály is meghatározza létünket. Vannak törvénybe nem foglalt, mégis a többség által elfogadott normák, melyeket olykor még le is írunk, de inkább csak elfogadunk és követünk, vagy éppen ellenkezőleg, átlépünk. Ebbe a körbe tartoznak a párkapcsolati szabályok is. Az európai kultúrkörben egyáltalán nem meglepő, ha egy fiatal pár csókolózik az utcán, ugyanakkor munkahelyen például meghökkentést vált ki, ha két kolléga teszi ugyanezt.

display-letterblocks-love-type-93120.jpg

A munkáltató szempontjából alapvetően kétféle párkapcsolatról beszélhetünk. Az első, a felvállalt, nyílt párkapcsolat. Ilyen lehet egy házasság, egy élettársi viszony, de akár egy mindkét fél által nyíltan vállalt párkapcsolat is. A másik lehetőség a titkolt, fel nem vállalt kapcsolatok. Ezeket a felek többnyire valamilyen okbóltitkolják, akár pont azért, hogy a munkahely ne tudja meg, vagy azért, hogy mások ne tudják meg. Ezek a rejtett viszonyok nagyon nehezen kezelhetők, már csak rejtett jellegük miatt is, ugyanakkor ezek képesek a leginkább kártékony hatást gyakorolni egy közösségre.

A munkahelyi kapcsolatok szempontjából az is fontos, hogy van-e a felek között vezető-beosztott viszony. Egy olyan szituációban, amikor a főnök az egyik beosztottjával bensőséges kapcsolatot ápol, az kihatással van egyrészt a beosztott hatékonyságára, másrészt pedig a többi kolléga teljesítményére, hiszen ők joggal gondolhatják, hogy ez a viszony nem tesz objektív értékelést lehetővé a vezető számára, így hiába teljesítenek jobban, sosem kerülhetnek arra a megítélésre, mint preferált kollégájuk.

Fontos látni, hogy a munkáltató nem tilthatja meg a munkavállalók közötti szerelmi, vagy baráti viszonyok kialakulását. Emiatt egyetlen munkavállaló sem veszítheti el állását. Ugyanakkor az is látható, hogy egy vezetőtől elvárhatja a cég az objektív értékelés és vezetés képességét, mely nyilvánvalóan lehetetlen, ha a vezető-beosztott között szerelmi kötelék feszül.

Két különböző területen dolgozó munkavállaló között létrejövő szerelmi viszony is lehet kockázatos a cég számára. Természetes, hogy ők például egyszerre akarnak majd szabadságra menni, így erre nyílván fel kell készülnie a cégnek. Ugyancsak fontos, hogy az egyiküket ért bármilyen munkahelyi vélt, vagy valós sérelem kihatással lesz a másik félre is.

castle-1572958_1920.jpg

Látható, hogy a nyíltan kezelt és vállalt kapcsolatokat sem könnyű „a cégen kívül tartani” munkáltatóként, nem beszélve a lappangó, rejtett viszonyokról. Márpedig ebben is bőven van része a cégeknek. Itt nemcsak a céges csapatépítők alatt születő, borgőzös légyottokat értjük, hanem a néha évekig húzódó, titkolt szerelmi viszonyokat is, melyeket többségében a felek nemcsak a cég, de sokszor saját családjuk, barátaik elől is titkolnak. Egy-egy ilyen viszony ugyanúgy meghatározza a kisebb-nagyobb munkaközösség életét, mint a nyílt kapcsolatok. Felfedésükre, kezelésükre azonban szinte semmilyen gyakorlat, vagy tapasztalat nincs. Logikusan nem is lehet, hiszen általában a gyanún kívül semmilyen kézzel fogható bizonyíték nincs a viszony létezésére. Honnan is lenne, pont az a lényege, hogy a felek mindenki más elől titkolják kapcsolatukat!

A titkos, rejtett viszonyok fenntartása az abban részt vevő felektől is hatalmas erőfeszítést igényel, ezt pedig többnyire családjuk és/vagy munkájuk rovására teszik. Felismerni nem könnyű, többnyire a közvetlen kollégáknak, esetlegesen az adott vezetővel foglalkozó pszichológusnak, coach-nak nyílik esélye egyáltalán észlelni egy ilyen helyzetet. Kezelni pedig szinte lehetetlen, hiszen ez már mélyen az illetők privát szférájában van. Ugyanakkor nyilvánosságra kerülésük, vagy felfedésük nemcsak az érintettek, de a munkáltató számára is kártékony lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr415493986
Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (16) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (3) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (1) elemzés (4) előadások (3) employer branding (54) employer branding stratégia (13) építőkritika (2) építővisszajelzés (2) esemény (1) EVP (4) feedback (4) fehér gallér (2) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (4) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (7) HO (3) home office (2) HR (20) hvg (1) ideális munkahely (8) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (2) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (26) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (11) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (15) mérhetőség (11) motiváció (9) műegyetem (1) munkaerőhiány (14) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (4) munkáltató (3) munkáltatói márka (54) munkavállaló (12) nagyvállalat (52) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (3) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (8) SSC (1) szervezeti kultúra (16) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (1) válság (2) vélemény (4) vezető (5) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (8) zaklatás (1) Z generáció (10) Címkefelhő