Enyém? Tiéd? Övé?

Munkáltatói márkaépítés során sokféle üzenetet, érvrendszert láttunk már, de kedvenc visszatérő elvünk (?): a tulajdonosi szemlélet. Létezik ilyen, létezhet egyáltalán, vagy mást értünk alatta? Kell-e, hogy egy munkavállalónak legyen tulajdonosi szemlélete?

Fontos, hogy tisztázzuk először is a fogalmat magát. A tulajdonos esetében többnyire cégtulajdonost értünk, s amikor ilyen elvárást fogalmazunk meg a munkavállalók felé, akkor azt szeretnénk, hogy úgy álljanak hozzá a céghez, mintha az a sajátjuk lenne. Már ebből az egy mondatból is látszik, hogy ez az elvárás túlzó. Gazdasági szempontból egy cég tulajdonosa saját tőkéjét kockáztatja jövőbeni hozam reményében. Ennek a kockázatnak a hozadéka a profit, melyet a cég fizet a tulajdonosoknak. A tulajdonos – ideális esetben – nem vesz részt a mindennapi munkában, csak a tőkét adja, fekteti be, s ennek fejében vár el hozamot. Azért írtam, hogy ideális esetben, mert gyakran fordul elő, hogy egy vállalkozás vezetője egyben a cég tulajdonosa is, de mondjuk, egy tőzsdei részvénytársaság tulajdonosai nyilván nem vezetik a céget. Mivel tulajdonosként pénzt, vagy egyéb tőkét (ingatlan, eszközök stb.) kockáztatunk, így logikus elvárás, hogy a cég, amibe befektetünk, az gondoskodjon a tőkénk megőrzéséről, úgy használja azt fel, hogy profitot termeljen, nem pedig veszteséget.

Vajon azt várjuk el a kollégáktól, hogy tulajdonosi szemléletük legyen? Nem is lehet reális egy ilyen elvárás, hiszen általában a munkavállalók nem tulajdonosai az adott cégnek. Persze lehetnek dolgozói részvénycsomagok, amikor összeér a tulajdonos és a munkavállaló szerepköre, de ettől még nem lesz tulajdonosi szemléletük!

enymtiedove.PNG

Sokkal inkább elvárás a kollégáktól, hogy úgy bánjanak a cég tulajdonával, mintha a sajátjuk lenne! Csak azért, mert a cégé valami, még ne üssük-vágjuk! Legyen az céges autó, vagy egy szerszám, esetleg laptop. De ez nem tulajdonosi szemlélet, hanem gondosság. Ha ebben szeretnénk változást elérni, akkor érdemes olyan konstrukciókban gondolkodni, amikor érdekeltté tehető a munkavállaló ebben a gondosságban. Ha például a lecserélendő laptopokat utána megveheti a munkavállaló, akkor sokkal inkább vigyázni fog rá, mintha csak egyszerűen lecseréljük 2-3 évente. Ugyanez igaz, ha mondjuk a szerszámokra leginkább ügyelő szerelőket jutalmazzuk ezért a gondosságért!

Ugyancsak tulajdonosi szemléletnek tűnhet a felelősségteljes munkavégzés. Amikor a munkavállaló nem néz félre egy-egy probléma esetén, hanem megpróbálja megoldani azt. Legyen szó egyszerű csöpögő csapról, vagy akár egy újító megoldásról, amitől a cég jobban fog működni. Tulajdonképpen ilyenkor a munkavállaló nemcsak a saját munkakörébe tartozó feladatokkal foglalkozik, hanem azokon felül is tesz a cég sikerességéért. Tűnhet úgy, hogy ez tulajdonosi személet, de nem az. Ilyen esetben a munkavállaló megfelelő gondossággal, a cég érdekeit szem előtt tartva, együtt gondolkodik, él a vállalattal. Tudatosan aktívan tesz a cég sikeréért, mert magáénak érzi azt. Nagyon fontos, hogy ez a szemlélet egyfajta pozitív attitűd, s nem tulajdonosi szemlélet! A két dolog ott válik el markánsan, hogy egy tulajdonos képes a munkavállalókat esetlegesen hátrányosan érintő döntések meghozatalára is, míg ilyen stratégiai lépés nem stratégiai feladatokat ellátó munkavállalótól nem várható el. Egy ügyvezetőnek képesnek kell lennie elrendelni egy létszámleépítést, de ugyanez a stratégiai szemlélet nem várható el egy „átlagos” munkavállalótól. Tehát ilyen esetben sem beszélhetünk tulajdonosi szemléletről.

Fontos tehát, hogy ne tűzzünk zászlónkra olyan alapelveket, melyek alapvetően hibás kontextusból fakadnak, s nem is hordozzák azt az üzenetet, amit valójában sugallni akarunk a munkavállalóknak. Legyenek üzeneteink egyértelműek, tiszták és könnyen érthetőek! Kerüljük az átvitt értelmű, vagy általános érvényű, de valós tartalommal nem bíró mondatokat!

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr3315422470
Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő