Félelem: ez az első érzelem, ami az átlag magyarnak eszébe jut az SSC-kről

Az SSC-k, más szóval szolgáltatóközpontok magas bérezést és multinacionális környezetet kínálnak a munkavállalóknak, akik - a Neticle-lel való közös kutatásunk alapján - egyelőre vegyes érzelmeket táplálnak velük kapcsolatban. Szerencséjükre azonban ez a tendencia lassan, de biztosan javul.
sscblogposzt.jpg

A kutatás során elsősorban arra voltunk kíváncsiak, milyen színtereken zajlik az SSC-kkel kapcsolatos kommunikáció, kik és hol beszélgetnek róluk, illetve milyen tapasztalatoknak adnak hangot. Fontosnak tartottuk értékelni azt is, milyen hangnemben, és milyen érzelmektől vezérelve említik meg a szolgáltatóközpontokat a közösségi médiában, fórumokon és a sajtóban. Kutatásunkban a potenciális munkavállalókra fókuszáltunk, illetve azokra, akik már rendelkeznek ilyen jellegű munkatapasztalattal. A kutatás során egyesével is vizsgáltunk több hazai SSC-t is, így például a GE, IT Services Hungary, Morgan Stanley, IBM, Avis, Vodafone SSC megítélését.

Kiindulópont: az SSC-k ígérete

Az SSC-k jellegükből adódóan sokszínű, multinacionális, nyelvtudást igénylő munkahelyekként gyakran ígérnek belátható, transzparens karrierutat és akár külföldi lehetőségeket is. Felvételkor a legnagyobb hangsúlyt – valamilyen végzettség mellett - az erős nyelvtudásra fektetik. Külön említendő a magyar viszonylatban kiugróan magas bérezés, ami az SSC egyik legfőbb vonzerejét adja: az sem ritka, hogy egy pályakezdő több mint 300.000 forintos nettó fizetést vigyen haza.

A kommunikációs zaj legerősebb csatornái

Ahogy azzal számolni lehetett, a sajtómegjelenések mellett az SSC-k a közösségi oldalakon jelennek meg elképesztő arányban: ezeken a fórumokon történt az említések negyven százaléka. A Facebook csoportok mellett, a gyakorikerdesek.hu-n zajlottak beszélgetések a szolgáltatóközpontokban történő munkavállalás előnyeiről és hátrányairól. Ebből következően a munkaerőt toborzó szolgáltatóközpontok számára hasznos lehet figyelemmel követni, akár stratégiájuk központjába állítani ezeket a platformokat, ahol a leendő munkavállalók véleményével találkoznak, Facebook hirdetéssel pedig akár közvetlenül is elérhetik a hozzászólókat.

A potenciális munkavállalók konklúziója: SSC mint „B terv”

A megjelenésekből, fórumbeszélgetésekből és a vizsgált közösségi médiás posztok tartalmából kiderült: a diplomás, angolul vagy más idegen nyelven beszélők körében az SSC-kre sokan gondolnak "B tervként". Jó alternatívának tekintik, ha egyéb területen (amely akár szorosabban kapcsolódik a végzettségükhöz) nem tudnak elhelyezkedni, vagy az eredeti szakmájukban biztosított feltételek számukra nem optimálisak, esetleg kissé ötlettelenek a pályaválasztással kapcsolatban. Az interneten fellelhető információk alapján a jövőbeni munkavállalók úgy gondolják, hogy aki különleges, kevéssé ismert nyelvet beszél, annak szinte garantáltan helye lesz valamelyik SSC csapatában, sőt: sokak szerint, már érettségivel és egy idegen nyelvvel érdemes megpályázni az ilyen állásokat. A fórumokon emellett közgazdászoknak, kevéssé ismert egyetemeken vagy főiskolákon végzetteknek, ex-bölcsész hallgatóknak is gyakran ajánlják a szolgáltató központokat.

 ssc1_kep.png

1. ábra - Fórumokon beszélnek leggyakrabban az SSC-kről: sok kérdésre keresik velük kapcsolatban a választ a felhasználók. Forrás: Neticle 

A kapcsolódó érzelmek az élvezet-félelem tengelyen mozognak

Míg néhány éve az ilyen foglalkoztatást sokan akta-tologatós, robotikus rabszolgamunkának képzelték el, a presztízse mára növekvőben van. A munkavállalót kizsigerelő multik képét lassacskán átveszi a kulturált munkahely, ahol méltányos fizetésért rugalmasan lehet dolgozni. Ennek hatására a szimpátia az SSC-k iránt lassan, de biztosan növekszik. Egyéni eltérések természetesen vannak: az, hogy a munkavállalók mennyire elégedettek a munkaórák flexibilitásával, vagy épp a családbarát intézkedésekkel, munkahelye válogatja, az általános megítélés ezzel együtt javuló tendenciát mutat.

Az első, meghatározó érzés egyelőre ugyan a félelem, másodsorban azonban már megjelenik az élvezet és a vágyakozás is. A félelem többek között a túlórákhoz köthető. A közvetlenül ezután említett két pozitív érzelem, az élvezet és a vágyakozás viszont mutatja, hogy az SSC-ben való karrierépítés egyre vonzóbb a pályakezdők előtt - akik pedig már elhelyezkedtek, azok a jó tapasztalataiknak (is) adnak hangot.

A megítélés fokozatos, hónapról hónapra történő javulását mutatja, hogy egy tavalyi, hasonló kutatás eredménye szerint a düh volt a legjellemzőbb érzelem, amit a szolgáltatóközpontok kiváltottak az internetezőkből - mára viszont a düh már meg sem jelenik a legfontosabb érzések között.

 ssc2_kep.png2. ábra - az SSC-khez köthető érzelmek. Forrás: Neticle 

A helyzet javul, de még van hova fejlődni

Összegezve elmondhatjuk, az SSC-k egyre vonzóbb opciót jelentenek a magas fizetési igényű és szakmai preferenciát tekintve rugalmas pályakezdőknek. Ennek további erősítéséhez kiemelten fontos lenne, hogy eloszlassák a felmerülő félelmeket” – mondja Tóth-Nagy Péter, empolyer branding szakértő.Látható, hogy a juttatási csomagok, illetve a már SSC-nél dolgozók visszajelzései erős alapot szolgáltatnak a pozitív márkakép megteremtéséhez. Ha a szektor képviselői emellett tudatos lépéseket tesznek, hogy reagáljanak a munkavállalók kételyeire, akkor könnyen leszámolhatnak a még fennálló előítéletekkel is” – fogalmazott Tóth-Nagy Péter.

Mit is takar pontosan az SSC?

A szó az angol Shared Service Center, azaz szolgáltatóközpont rövidítése. Rendszerint nemzetközi nagyvállalatok kiszervezett egységeit takarja– legyen az akár számvitel, ügyfélszolgálat, IT szolgáltatások, HR vagy sales. Ezek a központok praktikus és gazdasági okok miatt létesülnek: az adott cég egy földrajzi helyen fogja össze a területtel kapcsolatos operatív feladatokat. A cél kettős: egyrészt az így összehangolt területeken – a folyamatok átláthatósága miatt – általában nő a szolgáltatás minősége, másrészt ilyen módon a költségek is lefaraghatóak.

Tekintve, hogy Magyarország központi elhelyezkedése előnyös, a nyelvtudással bíró, képzett munkavállalók száma pedig relatíve magas, egyre több SSC létesül: 2018-as adatok szerint már a budapestiek 5 százaléka szolgáltatóközpontban dolgozott, de a vidéki városokban is egyre nagyobb számban vannak jelen – főleg egyetemvárosokban, pl. Szegeden.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr6415296918
Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő