Viszonyok és iszonyok a munkahelyen

A nemrég kirobbant zaklatási botrány nyomán, egyre másra jelennek meg az újabb és újabb “coming outok” néha akár a legszerencsétlenebb formában is, akár kifejezetten nem áldozati oldalról. Az erőszak, a molesztálás és minden olyan atrocitás, zaklatás, mely így nyilvánosságra kerül nemcsak az adott szereplőkre, de az esetlegesen érintett munkáltatókra, a munkáltatói márkára is rendkívül kedvezőtlen fényt vet. De mi van az ennél enyhébb súlyú, mégis húsbavágó kérdésekkel, mint amilyen a munkahelyi kapcsolat, vagy beosztott-vezető szerelem?

Tudomásul kell vennünk, hogy mivel életünk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, így várhatóan sokkal könnyebben alakítunk ki itt barátságokat, párkapcsolatot, vagy szerzünk ellenségeket, riválisokat. Nem kell a zaklatásig elmenni rögtön, akár egy párkapcsolati kérdés is komoly szervezeti, működési zavart okozhat. Képzeljük csak el, hogy egy nagyobb vállalat, vállalkozás felsővezetője, mondjuk szerelmes lesz egyik beosztottjába, s esetleg feleségül is veszi. Teljesen életszerű, s szinte elkerülhetetlen. Mi erre a jó megoldás? El kell mennie az egyik félnek feltétlenül? Kezelhető egyáltalán egy ilyen helyzet? Lesz-e feltétlenül konfliktus? Tilthatja a munkáltató a cégen belüli kapcsolatot? El kell titkolni, vagy fel kell vállalni? Mind-mind olyan kérdés, melyre ha adható is válasz, az élet kéjes örömét leli benne, hogy a sablonokat rendre megcáfolja.

viszony_employer_branding_02.jpg

Álljon itt akkor néhány, az életből vett történet, természetesen nevek nélkül:

Egy kis KKV egyik tulajdonosa beleszeret a cég egyik beosztottjába. Természetesen közli az ügyvezetővel, hogy ez mostantól pedig így van, s tessék ezt tudomásul venni. Az ügyvezető jelzi, hogy ez bizony konfliktusok forrása lehet, s nem is kell sokáig várni, az első hibánál rögtön rá is kérdez a szerelmes tulaj, hogy miért is az ő párja lett felelősségre vonva? Az eddig profit maximalizáló tulajdonos néhány hét múlva ismét megkérdezi az ügyvezetőt, hogy miért keresnek ilyen rosszul a cégnél az alkalmazottak, s miért kell ilyen sokat dolgozniuk, alkalmanként még este is? A konfliktus innentől már adott volt. Szerencsére itt úgy lett vége a kényelmetlen helyzetnek, hogy az érintett munkavállaló önként elment. De vajon feloldható lett volna a konfliktus? Megérte volna a küzdelmet?

Fontos tanulság, hogy az érzelmek, a szerelem sosem logikán, következetességen alapulnak, így az ilyen módon hozott döntések sem. Ha ezt el tudjuk fogadni, akkor legyen célunk az érzelmi függőségek lehető legkisebb mértékűre csökkentése a vezető-beosztott, vagy tulajdonos-ügyvezető viszonylatban.

Egy másik szituációban egy beosztott kerül rokoni kapcsolatba a cég első emberével. Az vezető elégedetlenné válik a beosztott munkájával, s az a közös családi ebédhez viszi fel a problémát. A konfliktus addig terebélyesedik, míg a kevésbé jól dolgozó munkavállaló már tudatosan visszaél a “kitaposott” kedvezménnyel, s nyíltan kritizálja az ügyvezetőt cégen belül. Itt már sajnos nem lett kedvező kimenetele a helyzetnek, a cégen belül kialakult komoly feszültség erősen megtépázta a vállalatot, s mind a mai napig fenn áll a nehezen kezelhető helyzet. S most ugyan nincsen konfliktus, de csak idő kérdése, hogy bekopogjon újra.

Látni kell, hogy vállalkozást vezetni bizony komoly dolog, s néha szembe kell menni, ellentétesen kell dönteni érzelmeinkkel. Ha valaki visszaél a helyzetével és ezt következmények nélkül folyamatosan megteheti, akkor ezzel azt üzeni más kollégáknak, hogy itt mindent szabad, mert nem lesz következménye.

viszony_employer_branding_01.jpg

A harmadik történet már igazi happy end. Egy nagyvállalat két azonos szintű beosztottja egymásba szeret, s néhány év után úgy döntenek, hogy összeházasodnak. Mivel nyílt és mindenki által tudott a párkapcsolat, hogy ezt még inkább legalizálják, ezért az egyik felsővezetőt kérik fel esküvői tanúnak. A pár azóta is együtt van, már gyerekeket nevelnek, s most, hogy az anyuka is visszatért a munkába, ismét együtt dolgoznak ugyanannál a vállalatnál.

A nagyvállalati környezetben még úgy sem jelent problémát a cégen belüli párkapcsolat, hogy egy területen dolgozik a két szereplő. Arra azért itt is figyelnek, hogy ne legyen a házaspárok között alá-fölé rendeltségi viszony.

Most pedig a Tied a szó kedves olvasó, ide aztán nyugodtan bekommentelheted a saját, vagy a környezetedben történt munkahelyi viszonyokat, csak arr kérünk, hogy ne nevesíts benne senki, mert akkor bizony letiltjuk kommentedet!

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr8313193930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

invalid user name 2017.11.17. 12:25:54

Ha gond, akkor a kialakulását kell megelőzni. Nem könnyű.

Ha nem gond, akkor pedig tudomásul vehetjük: munkahelyen lehet igazán ismerkedni.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (15) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (2) bizalom (2) bme (1) börze (2) branding (3) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (1) elemzés (3) előadások (3) employer branding (51) employer branding stratégia (11) építőkritika (2) építővisszajelzés (2) esemény (1) EVP (3) feedback (4) fehér gallér (2) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (4) fogyasztói márka (6) gyakornok (5) hitelesség (6) HO (2) home office (1) HR (17) hvg (1) ideális munkahely (7) interjú (1) juttatás (1) kapcsolat (1) kék gallér (2) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (24) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (4) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (11) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (3) megtartás (14) mérhetőség (11) motiváció (9) műegyetem (1) munkaerőhiány (13) munkaidő (3) munkáltató (3) munkáltatói márka (54) munkavállaló (8) nagyvállalat (52) negatívum (3) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (3) pályakezdő (2) pihenőidő (2) pozitívum (3) PR (2) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (7) SSC (1) szervezeti kultúra (15) sztrájk (1) toborzás (15) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (1) vélemény (4) vezető (5) videó (1) visszajelzés (3) Y generáció (7) zaklatás (1) Z generáció (9) Címkefelhő