Hova került az emberek fejében a T-Systems?
A véleményárfolyam számszerűsít. Ezt gondolják a T-Systemsről!

A munkáltatói márka kölcsönös együtthatásban van a fogyasztói márkával, ugyanis egy ismert, pozitív imidzsű fogyasztói márka magával húzhatja a munkáltatói márkáról alkotott képet. A munkáltatóknak rossz hír, hogy ez a termék vagy szolgáltatás minőségromlásának tekintetében sajnos fordítva is elsülhet. Egy problémás termék, vagy nem megfelelő szolgáltatás, akár rossz fényt vethet egy jól felépített és korábban megfelelően kommunikált munkáltatói márkára is. A nemrégiben nagy port kavart BKK online jegyrendszer ügy - amelyben kiderült, hogy a T-Systems a rendszer fejlesztője - mindezt jól példázza.

A ma világát behálózó internet hatására egy-egy hír robbanásszerűen terjedhet az országon belül és az országhatárt túllépve egyaránt.

A Hive Creative a Neticle-lel közösen megvizsgálta a T-Systems keresőszóra megjelenő magyarországi említéseket egész júliusban.

Az alábbi grafikon azt a hólabdahatást mutatja, amit a BKK-s online jegyrendszerrel kapcsolatos véleménycunami okozott. Még Július 20-a előtt csekély, csupán napi 2-3 említést mért a Neticle a T-Systems-szel kapcsolatban, ám július 21-én hirtelen 1865-re nőtt az említésszám, pontosan aznap, amikor kiderült, hogy elvitték a rendőrök a BKK e-jegyének hibáit feltáró fiatalt. Ezt követően az említések július végéig fokozatosan csökkentek, ám a július elejei minimális említésszámoknak még mindig sokszorosai voltak. Ez annak a jele, hogy a BKK ügy, még mindig erősen benne volt és van a köztudatban.

emlitesszam.png

1. ábra: A T-Systems-szel kapcsolatos említések számának növekedése 2017. júliusában.

A július 21-ei hír kapcsán a brand megítélése sokat esett a július végi időszakban. A 2015-ös Volkswagen-kipufogógáz-botránynál hasonlóan fél hónap alatt kb. 14000-re esett vissza a véleményárfolyam, ám a német autógyártó cég kb. kétszer ekkora esést produkált, míg akkor csak másfélszer ennyi említés született abban az időszakban.

A véleményárfolyam azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban hogyan alakul adott kulcsszó megítélése a magyar weben. A véleményárfolyam hasonlóan értelmezhető, mint a részvényárfolyam: az emelkedése az internetezők pozitív hangulatát, míg csökkenése az internetezők negatív hangulatát fejezi ki a kulcsszóval kapcsolatban.

velemenyarfolyam_tsystems.png

2. ábra: T-Systems 2017. júliusi véleményárfolyamának alakulása.

A véleményárfolyam júliusi zuhanórepüléséhez erősen hozzájárultak a témában megjelent cikkek és a social media kommentek. Ezekben a kommetekben akadtak, akik nem csupán a jegyrendszert, a fiatal hekkerrel kapcsolatos bánásmódot kritizálták, hanem a T-Systems hozzáértését, illetve már magát a céget, mint munkaadót.

t-sys_comment_1.jpg

t-sys_comment_2.jpg

3. és 4. ábra: Facebook komment példák a T-Systems Hungary oldaláról.

A fenti példák nagyon jól rávilágítanak arra, hogy a fogyasztói márka és a cégimázs alakulása közvetlen hatással van a vállalat munkáltatói márkájára. A munkaerőhiánnyal küzdő szektor –  ilyen többek között az IT szektor is – HR-esei a munkavállalók által talán nem is érzékelten, de hatalmas energiát ölnek a munkavállalók megtartásába és toborzásába. A T-Systems dolgát így valószínűleg megnehezíti majd a fogyasztói márkáján esett csorba, amely ki tudja meddig kihathat a munkáltatói márkájára.

 

Egy-egy, a mostanihoz hasonló fiaskó nem megfelelő kezelése károkat okozhat a cég fogyasztói márkájában és a már korábban jól felépített, karbantartott employer brandjében egyaránt. Jó hír azonban mindazoknak, akik már jártak hasonló cipőben, hogy a munkáltatói márkát érintő problémákra alapos méréssel, szervezetfejlesztéssel és komplex employer branding stratégia alkalmazásával van megoldás. A tudatosan alkalmazott munkáltatói márkaépítő-eszközökkel helyrebillenthető a véleményárfolyam és megerősíthető a munkáltatói márka.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2812728374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

232323 2017.08.09. 09:41:26

Leszarjak. Majd ha nem veszik igenybe a t vagy bkk szolgqltatasait vagy csan kevesebben vagy epp kevesebb a munkara jelebtkezo akkor najd arat emelnek. Vagy kapnak allami penzt meg tobbet vagy emelt aron vallaljak a projekteket. Aztan van az a penz amiert lesz ember. Vagy meg hitvanyabb minoseg lesz az eredmeny de a felelosoket, managmentet ez nen fogja kulonosebben erinteni. A fizujok jo es amugy is ceges Audival utaznak. :-)

A Mordorban igy megy ez.

bontottcsirke 2017.08.09. 09:41:28

A háeresek sok munkát ölnek a toborzásba. Ja, aki negyven felé van azt lepattintják, aztán sipákolnak, hogy jáá diccs munkajerőü!!!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.08.09. 09:41:28

Minősíthetetlenül szar munkát végzett a cég. Egy ekkora cégnél kellene lennie minőségbiztosításnak, ami ezt nem engedhette volna át. Az átvevőnek meg felelnie kellene a 2012-es nemzeti adatvagyon törvény alapján.

KolompárRómeó 2017.08.09. 09:41:29

Aztán pedig kéretik nem keverni ezt a T-Systems-et a Deutsche Telekom német leányával (és annak magyar leányával).

blaubner 2017.08.09. 12:09:31

Alapvetően egyetértek a poszttal, de szerintem ennek a munkáltatói brandra gyakorolt hatása nem lesz túl hosszú életű.

jelen helyzetben persze a munkavállalók válogatnak, így elhiszem, hogy kevese(bbe)n fognak a t-systemshez menni dolgozni, de ha ez változik, akkor a programozók is feledékenyebbek lesznek :-))

valamint: nem tudhatjuk, hgoy ez belülről hogy zajlott, így könnyen lehet, hogy a munkatársak bentről ezt (is) máshogyan látják.

telkoe 2017.08.09. 12:13:27

@KolompárRómeó: Nem kell keverni, valahol egy alombol szarmaznak....

A T-Systems nem fogyasztoi marka, hanem ceges ugyfeleket szolgal ki. Az ilyen uzleteknel nem sok beleszolasa van a kreativ pr social media tanacsadonak. Telekomeknal megertik a jelzest, tolnak egy kicsit tbb reklamot az ellenzeki sajtoba es mindjart ugyanolyan jo fiuk lesznek mint amikor evekig kitartottak az akkor meg erosen ballib origot.

otapi 2017.08.09. 12:13:37

@KolompárRómeó: Ez is a német Telekom leánya közvetetten, hiszen az anyacég Magyar Telekom is a németeké. Nem kéne a szerecsenmosdatás. Az állami pénzekből ömlő profitból a részesedés kell nekik, de a szakmai felelősség már nem?
Ha már dolgoznak valamin és túlárazottan sok pénzt kapnak érte, akkor legalább csinálják jól.

Zéé-e 2017.08.09. 12:13:41

Eddig sem állt túl magasan a brand, hiszen így se sikerült rendes munkaerőt felvenni. Szóval gondolom néhány egyetemistát felvettek, akik megcsinálták a bajt. Az értelmes vezetők is kikopak már onnan, csak az erőszakos idióták maradtak. Megszokták már, hogy multivezetőként akármilyen hülyeséget beszélhetnek, semmi sem történik. Ezért sikerültek így a nyilatkozatok. A hatás nem maradt el, és ezek után komoly szakember - ha van választása - végképp nem fog oda menni.
Viszont aki azt vizionálja hogy most aztán összeomlik a cég, téved. Simán elhozhatták az állami megrendelést, tehát a korrupciós ügyosztályukon jó munkát végeznek a patkányok. Ergo még ha az összes jegyautomatájuk egycsapásra felrobbanna, az összes felhasználó minden személyes adatát véletlenül kiküldenék az összes email címre a titkosítatlan jelszavakkal, ezek akkor is meg fogják kapni a jövőbeli munkákat az államtól. És persze továbbra is senior fejlesztő árban számolják el a weblapjukat megrajzoló nagycsoportos óvodásokat.

sanyikám 2017.08.09. 12:13:47

Feltételezem, hogy a telekomos weboldalt is ők fejlesztették.
Kb. 2 évig nem lehetett használni olyan vérprofik voltak.

munkanélküli informatikus 2017.08.09. 12:13:50

@bontottcsirke: "Ja, aki negyven felé van azt lepattintják, aztán sipákolnak, hogy jáá diccs munkajerőü!!! "

Ha a T-systems időben kirúgta volna a HR-esét és negyven feletti munkaerőt is alkalmazott volna, akkor most talán nincs is ez a botrány, mert a rutinos "vén" informatikusok külön kérés nélkül, automatikusan megbízható rendszert fejlesztettek volna. A HR-esek által oly nagyon preferált rutintalan huszonévesektől viszont csak ez a szemétrakás tellett. Tehát a HR-es bölcs döntéseit valószínűleg a részvényárfolyam is meg fogja érezni, abból a veszteségből talán kijött volna egy 80-as IQ feletti HR-es .fizetése is ;)

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:21:23

valóában a cikkíró még a közelben sem jár

munkáltatói márka? muhaha

a t-systems NETTÓ 800at fizet egy gyakorlattal rendelkező informatikusnak nem vezető pozícióban, úgy hogy heti 1 napot vagy NULLA napot kell bemenni a melóba hómoffisz az egész, magyarul sokszor hetekig nem csinálunk semmit -projektfüggő

munkáltatói márka? muhaha

laóvétt viríccsad

inebhedj - szerintem 2017.08.09. 14:21:36

Ha valóban erodálódik a cég a munkavállalóknál, akkor szvsz épp most lesz érdemes senior devként elhelyezkedni az előbbinél, gyakorlatilag annyit kér az erős és büszke polgár, amennyit akar, nincs igazán vesztenivalója.

alfacharlybravo 2017.08.09. 14:21:40

@bontottcsirke: Meg az ifjaknak nincs kedve melózni, felajánlották a továbbképzés, de a fiatalnak a szabadidő fontosabb volt. Micsoda kuka búvárokat vesznek fel, mert az olcsó, az anyacég meg nyomja lejjebb a pénzt. Mert a nyugati német dolgozó 2500-4000 Eur a Keleti 1200 a magyarnak 600 jár ugyanazért a munkáért és no human error.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.08.09. 14:21:52

@KolompárRómeó: na ja, itt ugye a T-Systems Magyarország Zrt-ről van szó, persze ez a cikk sem tesz említést róla.

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:54

@onlajnok: a németeké a t-sys mo. zrt. szóval kérdés mit szerettél volna mondani

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:57

@alfacharlybravo: informatikusok 4000 eurót kapnak a t-systemsnél pesten

más kérdés hogy otthon ugyanazért 10et de ne legyen telhetetlen a pofád

rot weisses Partybus 2017.08.09. 14:42:04

Ugyanmár... Mivel a TSH a magyar piac toronymagasan legnagyobb játékosa (az enterprise szegmensnek kb a 40%-át ök viszik, minimum fövállalkozóként), a programozók választhatnak:
a. a TSH-nak dolgoznak
b. a TSH alvállalkozójának dolgoznak
c. aprópénzért/szar helyen/szar projekten dolgoznak
d. olyan helyre pályáznak, ahová mindenki más is szeretne, és 1 helyre kb 100 jelentkezö van (persze itt is van esély, csak keveseknek)
e. lelépnek külföldre
Aztán meg ha elmennek a TSH-hoz dolgozni, rájönnek, hogy az egy következmények nélküli szocialista nagyvállalat, ahol tök jól lehet jó pénzért lébecolni, és közben munkaidöben a privát melót, a privát projekteket tolni.

Karipapa01 2017.08.09. 15:06:35

"Hova került az emberek fejében a T-Systems?"

Hogy hova? Oda, hogy egy szart sem érő, de erőszakos banda. Mindenki hibázhat: sebész, gépjárművezető, vízvezetékszerelő, bárki. De lecsukatni egy olyan embert, aki felhívja a figyelmet a nagyrabecsült világcég minősíthetetlen munkájára, bizony nem egy olyan dolog, ami vastappsal jutalmazandó.

dunántúli gyerek 2017.08.09. 15:06:37

@rot weisses Partybus: 'Aztán meg ha elmennek a TSH-hoz dolgozni, rájönnek, hogy az egy következmények nélküli szocialista nagyvállalat, ahol tök jól lehet jó pénzért lébecolni, és közben munkaidöben a privát melót, a privát projekteket tolni.'

ez pontossan így van tesvéremm

megölik a ambíciót ezek nem fizetnének sokat semmiért ott se vónák!

rot weisses Partybus 2017.08.09. 16:06:17

@Karipapa01: És ezt szerinted nem sz@rják le magas ívböl? :D
Hogy is néz ki az enterprise szegmens ma Mo-on:
- a piac kb 40%-át viszi saját munkával, vagy fövállalkozással a TSH
- további kb 25%-ot visznek a Fidesz közeli cégek (kb 10 db), amik valamelyik fideszes erös ember tulajdonában vannak.
- Kb a piac 10%-a olyan kis és vidéki projektekböl jön össze, amikre csak a 15 éve beágyazott, helyi kis cégeknek van esélye, ezek a kvázi outsource-olt korábbi IT-sai a megrendelöknek

A piac maradékán osztozkodik a maradék kb 3000 informatikai cégecske. Természetesen van még pár "nagyobb" hal a piacon, de azok sem jobbak, mint a TSH, csak azoknak nem lett ilyen "piaci marketingje" hirtelen. Arról nem is beszélve, ezeknek a nagyobb része is a TSH vagy az anyavállalat Magyar Telekom által biztosított projektfinanszírozási (TSH) vagy meló alapú (Telekom) lélegeztetögépen csüng.

És akkor ezek kívül van az a pár cég, akik külfödre dolgoznak, vagy valami olyat tudnak/szolgáltatnak, amit nem tud a TSH és/vagy Telekom és/vagy kormányközeli copy-paste banda lemásolni. No oda szeretne mindenki menni, csakhogy ott meg nincs annyi hely...

Mistral1011 2017.08.09. 17:10:58

Azért egy újságíró (na jó, publikáló), kicsit körbejárhatná a dolgot, amiről ír. Mi a T-Systems egyáltalán?? Cég? Márkanév? Szellem?

Nemrégen még csak egy BRAND volt, ami a Matáv-MagyarTelekom tulajdonában volt, üzleti szolgáltatásokat nyújtott ezen keresztül.
Ezzel egyidőben a német DT-nek is volt egy T-Systems lába (és egy másik is, a T-Com, ami meg a MagyarTelekom többségi tulajdonosa volt...)
A német T-Systems időközben T-Systems International lett és mint ilyen lett tulajdonosa a jelenleg is Magyarországon működő IT-Services Hungary-nek - ami pont azért nem lehetett T-Systems Hungary, mert a Telekom már használta ezt a BRAND-et... Később a Telekom a brand-je köré gründolt egy T-Systems Zrt-t, és EZ AZ A CÉG, ami most érintett az eléggé kínos ügyben. Gondolom, a szerződéseik megkötik a szájukat, mert nagyon hallgatnak...

A német T-Systems-nek (TSI !!!) annyi köze van a magyar T-Systems-hez, (MTelekom), hogy a tulajdonosuk szőrén-szálán ugyanaz a DT - de ugye azt senki nem gondolja komolyan a hogy pl a DT globális informatikai hozzáállását az egyik unokahúg elbaltázott projektjével kellene azonosítani!? A TS Zrt házhoz szaladt ezért a baltás pofonért - de ez az ő felelősségük.

Az ITSH tárt karokkal várja a jó képességű informatikusokat! ( a rosszakat is, azokból majd jókat farag! :-) )

eprom 2017.08.09. 17:11:07

@rot weisses Partybus megmondta az igazat. Az hogy a "mezei" kisember bármilyen felületen szídja a T-Sys-t , a kutyát nem érdekli. Leszarja. Soha semmi hatása nem lesz, mert csak vállalati ügyfeleknek dolgoznak, őket szolgálják ki. És valljuk be ebben a szarcunamiban ami a T-Sys -re irányul most, elhanyagolható azok száma, akik döntéshozók nagyvállalati szegmensben, max KKV-ban, de azokból meg van elég.

world wise 2017.08.09. 17:16:45

@Mistral1011: A véleményárfolyam a T-Systems keresőszóra vonatkozik, ugyanis ehhez a névhez köthetően jelent meg a legtöbb cikkanyag, komment, stb. a weben. A véleményárfolyam nem tesz különbséget külföldi vagy hazai cégnevek között.
A cikkel nem volt célunk feltérképezni a cégek nevei közötti hasonlóságból eredendő félreértéseket. Ez a névhasonlóság egyébként a későbbiekben is sokakat megtéveszthet, sőt befolyásolhat is a T-Systems megítélésben. Pontosan ezért fontos egyébként employer branding szempontból, hogy nem számít melyik cégről van szó, ha sokan egy márkanév alatt gondolnak a cégre.

Visceroid 2017.08.10. 07:33:50

"Hova került az emberek fejében a T-Systems?"

Sehova. Maradt ott ahol volt. Az már más kérdés, hogy legbelül szerintem most mindenki beszart még jobban, mint eddig (azért felfogja ám a nép, hogy diktatúra van, csak senki nem mondja ki, de a kollektív tudattalan azért működik), mert most már azért is elvihetik ha valamit félrenyom a mobilján, de hát erre szavaztak. Szép lassúk megőrülés lesz ez, pláne ha a diktatúrának a gazdasági következményei is elkezdenek felszínre jönni....:)

slowMotion 2017.08.10. 07:34:32

@munkanélküli informatikus: 80-as IQ egy HResnél? Hát, erősen túlértékelt ...

Svald Cjelli 2017.08.10. 07:34:37

Már több alkalommal is volt szerencsétlenségem találkozni a T-Systems munkásságával. A tapasztalataim alapján bátran állíthatom, hogy már a BKK botrány előtt is a magyar informatikai piac egyik, ha nem a legrosszabb minőségű szolgáltatását nyújtó cégről beszélhetünk. Több olyan magyar nagyvállalattal is találkoztam, ahonnan egy-egy kritikán aluli minőségben elvégzett feladat/projekt után konkrétan kitiltották a T-Systems-et. Aztán egy-egy IT vezetőváltás után újra megjelentek és láss csodát, újra megrendeléshez jutottak, amelyet aztán a már korábbról jól ismert "minőségben" teljesítettek. Ha nem lenne Magyarországon állami megrendelő, akkor a piaci törvények alapján a T-Systems már régen eltűnt volna a süllyesztőben.

Bambano 2017.08.10. 07:34:40

hová került a trésystem? a helyére.
nálam a bkk ügy csak az utolsó szög.

anarch 2017.08.10. 09:31:54

@blaubner: Azért van pár támpont arra, hogy belülről ez hogyan történhetett. Ami kiderült (legalábbis ami nekem bejött a látómezőmbe):

* A T-nél ebből 3 hónap volt fejlesztés
* A CEO a go-live előtti napon utasított mindenkit emailben tesztelésre (azért ez elég kétségbeesett dolog)

Ebből azért lehet valami fogalma valakinek, hogy mégis hogyan zajlott mindez belülről :).

rot weisses Partybus 2017.08.10. 10:36:45

@Mistral1011: Ez azért nem ilyen fekete vagy fehér... Mindez igaz a hivatalos tulajdonosi szerkezetre. Azonban a TSI (a DT beleegyezése és utasítása alapján) ugyanúgy gyakorolja a szakmai felügyeletet a TSH fölött is, még ha "csak" gyengébben is, mint az ITSH felett. A DT csak úgy engedélyezte az MT-nek a T-System Hungary Kft megszüntetése után a T-Systems Magyarország Zrt létrehozását, ha a szakmai és üzleti reporting line szorosan kötött a T-Systems International-hez is, és a TSH-nak a TSI által meghatározott szakmai és üzleti célokat kell megvalósítania. Nem véletlen rohangálnak a TSH-s vezetök az összes TSI-s fejtágításra, és nem véletlen járnak a TSI-s emberkék sem csak az ITSH-hoz Bp-re. Nem véletlen lett az egyik TSI Center of Excellence sem a TSH-ban. Nem véletlen kellett régebben is Rékassinak meg Böthének is rendszeresen egyeztetni. Nem véletlen Bonnból kellett engedélyeztetni azokat a projekteket az ITSH-nak, amiket a TSH-val közösen az MT-nél akartak csinálni.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő