A munkáltatói márka kölcsönös együtthatásban van a fogyasztói márkával, ugyanis egy ismert, pozitív imidzsű fogyasztói márka magával húzhatja a munkáltatói márkáról alkotott képet. A munkáltatóknak rossz hír, hogy ez a termék vagy szolgáltatás minőségromlásának tekintetében sajnos fordítva is elsülhet. Egy problémás termék, vagy nem megfelelő szolgáltatás, akár rossz fényt vethet egy jól felépített és korábban megfelelően kommunikált munkáltatói márkára is. A nemrégiben nagy port kavart BKK online jegyrendszer ügy - amelyben kiderült, hogy a T-Systems a rendszer fejlesztője - mindezt jól példázza.
A ma világát behálózó internet hatására egy-egy hír robbanásszerűen terjedhet az országon belül és az országhatárt túllépve egyaránt.
A Hive Creative a Neticle-lel közösen megvizsgálta a T-Systems keresőszóra megjelenő magyarországi említéseket egész júliusban.
Az alábbi grafikon azt a hólabdahatást mutatja, amit a BKK-s online jegyrendszerrel kapcsolatos véleménycunami okozott. Még Július 20-a előtt csekély, csupán napi 2-3 említést mért a Neticle a T-Systems-szel kapcsolatban, ám július 21-én hirtelen 1865-re nőtt az említésszám, pontosan aznap, amikor kiderült, hogy elvitték a rendőrök a BKK e-jegyének hibáit feltáró fiatalt. Ezt követően az említések július végéig fokozatosan csökkentek, ám a július elejei minimális említésszámoknak még mindig sokszorosai voltak. Ez annak a jele, hogy a BKK ügy, még mindig erősen benne volt és van a köztudatban.
1. ábra: A T-Systems-szel kapcsolatos említések számának növekedése 2017. júliusában.
A július 21-ei hír kapcsán a brand megítélése sokat esett a július végi időszakban. A 2015-ös Volkswagen-kipufogógáz-botránynál hasonlóan fél hónap alatt kb. 14000-re esett vissza a véleményárfolyam, ám a német autógyártó cég kb. kétszer ekkora esést produkált, míg akkor csak másfélszer ennyi említés született abban az időszakban.
A véleményárfolyam azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban hogyan alakul adott kulcsszó megítélése a magyar weben. A véleményárfolyam hasonlóan értelmezhető, mint a részvényárfolyam: az emelkedése az internetezők pozitív hangulatát, míg csökkenése az internetezők negatív hangulatát fejezi ki a kulcsszóval kapcsolatban.
2. ábra: T-Systems 2017. júliusi véleményárfolyamának alakulása.
A véleményárfolyam júliusi zuhanórepüléséhez erősen hozzájárultak a témában megjelent cikkek és a social media kommentek. Ezekben a kommetekben akadtak, akik nem csupán a jegyrendszert, a fiatal hekkerrel kapcsolatos bánásmódot kritizálták, hanem a T-Systems hozzáértését, illetve már magát a céget, mint munkaadót.
3. és 4. ábra: Facebook komment példák a T-Systems Hungary oldaláról.
A fenti példák nagyon jól rávilágítanak arra, hogy a fogyasztói márka és a cégimázs alakulása közvetlen hatással van a vállalat munkáltatói márkájára. A munkaerőhiánnyal küzdő szektor – ilyen többek között az IT szektor is – HR-esei a munkavállalók által talán nem is érzékelten, de hatalmas energiát ölnek a munkavállalók megtartásába és toborzásába. A T-Systems dolgát így valószínűleg megnehezíti majd a fogyasztói márkáján esett csorba, amely ki tudja meddig kihathat a munkáltatói márkájára.
Egy-egy, a mostanihoz hasonló fiaskó nem megfelelő kezelése károkat okozhat a cég fogyasztói márkájában és a már korábban jól felépített, karbantartott employer brandjében egyaránt. Jó hír azonban mindazoknak, akik már jártak hasonló cipőben, hogy a munkáltatói márkát érintő problémákra alapos méréssel, szervezetfejlesztéssel és komplex employer branding stratégia alkalmazásával van megoldás. A tudatosan alkalmazott munkáltatói márkaépítő-eszközökkel helyrebillenthető a véleményárfolyam és megerősíthető a munkáltatói márka.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
232323 2017.08.09. 09:41:26
A Mordorban igy megy ez.
bontottcsirke 2017.08.09. 09:41:28
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.08.09. 09:41:28
KolompárRómeó 2017.08.09. 09:41:29
blaubner 2017.08.09. 12:09:31
jelen helyzetben persze a munkavállalók válogatnak, így elhiszem, hogy kevese(bbe)n fognak a t-systemshez menni dolgozni, de ha ez változik, akkor a programozók is feledékenyebbek lesznek :-))
valamint: nem tudhatjuk, hgoy ez belülről hogy zajlott, így könnyen lehet, hogy a munkatársak bentről ezt (is) máshogyan látják.
telkoe 2017.08.09. 12:13:27
A T-Systems nem fogyasztoi marka, hanem ceges ugyfeleket szolgal ki. Az ilyen uzleteknel nem sok beleszolasa van a kreativ pr social media tanacsadonak. Telekomeknal megertik a jelzest, tolnak egy kicsit tbb reklamot az ellenzeki sajtoba es mindjart ugyanolyan jo fiuk lesznek mint amikor evekig kitartottak az akkor meg erosen ballib origot.
otapi 2017.08.09. 12:13:37
Ha már dolgoznak valamin és túlárazottan sok pénzt kapnak érte, akkor legalább csinálják jól.
Zéé-e 2017.08.09. 12:13:41
Viszont aki azt vizionálja hogy most aztán összeomlik a cég, téved. Simán elhozhatták az állami megrendelést, tehát a korrupciós ügyosztályukon jó munkát végeznek a patkányok. Ergo még ha az összes jegyautomatájuk egycsapásra felrobbanna, az összes felhasználó minden személyes adatát véletlenül kiküldenék az összes email címre a titkosítatlan jelszavakkal, ezek akkor is meg fogják kapni a jövőbeli munkákat az államtól. És persze továbbra is senior fejlesztő árban számolják el a weblapjukat megrajzoló nagycsoportos óvodásokat.
sanyikám 2017.08.09. 12:13:47
Kb. 2 évig nem lehetett használni olyan vérprofik voltak.
munkanélküli informatikus 2017.08.09. 12:13:50
Ha a T-systems időben kirúgta volna a HR-esét és negyven feletti munkaerőt is alkalmazott volna, akkor most talán nincs is ez a botrány, mert a rutinos "vén" informatikusok külön kérés nélkül, automatikusan megbízható rendszert fejlesztettek volna. A HR-esek által oly nagyon preferált rutintalan huszonévesektől viszont csak ez a szemétrakás tellett. Tehát a HR-es bölcs döntéseit valószínűleg a részvényárfolyam is meg fogja érezni, abból a veszteségből talán kijött volna egy 80-as IQ feletti HR-es .fizetése is ;)
dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:21:23
munkáltatói márka? muhaha
a t-systems NETTÓ 800at fizet egy gyakorlattal rendelkező informatikusnak nem vezető pozícióban, úgy hogy heti 1 napot vagy NULLA napot kell bemenni a melóba hómoffisz az egész, magyarul sokszor hetekig nem csinálunk semmit -projektfüggő
munkáltatói márka? muhaha
laóvétt viríccsad
inebhedj - szerintem 2017.08.09. 14:21:36
alfacharlybravo 2017.08.09. 14:21:40
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.08.09. 14:21:52
dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:54
dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:57
más kérdés hogy otthon ugyanazért 10et de ne legyen telhetetlen a pofád
rot weisses Partybus 2017.08.09. 14:42:04
a. a TSH-nak dolgoznak
b. a TSH alvállalkozójának dolgoznak
c. aprópénzért/szar helyen/szar projekten dolgoznak
d. olyan helyre pályáznak, ahová mindenki más is szeretne, és 1 helyre kb 100 jelentkezö van (persze itt is van esély, csak keveseknek)
e. lelépnek külföldre
Aztán meg ha elmennek a TSH-hoz dolgozni, rájönnek, hogy az egy következmények nélküli szocialista nagyvállalat, ahol tök jól lehet jó pénzért lébecolni, és közben munkaidöben a privát melót, a privát projekteket tolni.
Karipapa01 2017.08.09. 15:06:35
Hogy hova? Oda, hogy egy szart sem érő, de erőszakos banda. Mindenki hibázhat: sebész, gépjárművezető, vízvezetékszerelő, bárki. De lecsukatni egy olyan embert, aki felhívja a figyelmet a nagyrabecsült világcég minősíthetetlen munkájára, bizony nem egy olyan dolog, ami vastappsal jutalmazandó.
dunántúli gyerek 2017.08.09. 15:06:37
ez pontossan így van tesvéremm
megölik a ambíciót ezek nem fizetnének sokat semmiért ott se vónák!
rot weisses Partybus 2017.08.09. 16:06:17
Hogy is néz ki az enterprise szegmens ma Mo-on:
- a piac kb 40%-át viszi saját munkával, vagy fövállalkozással a TSH
- további kb 25%-ot visznek a Fidesz közeli cégek (kb 10 db), amik valamelyik fideszes erös ember tulajdonában vannak.
- Kb a piac 10%-a olyan kis és vidéki projektekböl jön össze, amikre csak a 15 éve beágyazott, helyi kis cégeknek van esélye, ezek a kvázi outsource-olt korábbi IT-sai a megrendelöknek
A piac maradékán osztozkodik a maradék kb 3000 informatikai cégecske. Természetesen van még pár "nagyobb" hal a piacon, de azok sem jobbak, mint a TSH, csak azoknak nem lett ilyen "piaci marketingje" hirtelen. Arról nem is beszélve, ezeknek a nagyobb része is a TSH vagy az anyavállalat Magyar Telekom által biztosított projektfinanszírozási (TSH) vagy meló alapú (Telekom) lélegeztetögépen csüng.
És akkor ezek kívül van az a pár cég, akik külfödre dolgoznak, vagy valami olyat tudnak/szolgáltatnak, amit nem tud a TSH és/vagy Telekom és/vagy kormányközeli copy-paste banda lemásolni. No oda szeretne mindenki menni, csakhogy ott meg nincs annyi hely...
Mistral1011 2017.08.09. 17:10:58
Nemrégen még csak egy BRAND volt, ami a Matáv-MagyarTelekom tulajdonában volt, üzleti szolgáltatásokat nyújtott ezen keresztül.
Ezzel egyidőben a német DT-nek is volt egy T-Systems lába (és egy másik is, a T-Com, ami meg a MagyarTelekom többségi tulajdonosa volt...)
A német T-Systems időközben T-Systems International lett és mint ilyen lett tulajdonosa a jelenleg is Magyarországon működő IT-Services Hungary-nek - ami pont azért nem lehetett T-Systems Hungary, mert a Telekom már használta ezt a BRAND-et... Később a Telekom a brand-je köré gründolt egy T-Systems Zrt-t, és EZ AZ A CÉG, ami most érintett az eléggé kínos ügyben. Gondolom, a szerződéseik megkötik a szájukat, mert nagyon hallgatnak...
A német T-Systems-nek (TSI !!!) annyi köze van a magyar T-Systems-hez, (MTelekom), hogy a tulajdonosuk szőrén-szálán ugyanaz a DT - de ugye azt senki nem gondolja komolyan a hogy pl a DT globális informatikai hozzáállását az egyik unokahúg elbaltázott projektjével kellene azonosítani!? A TS Zrt házhoz szaladt ezért a baltás pofonért - de ez az ő felelősségük.
Az ITSH tárt karokkal várja a jó képességű informatikusokat! ( a rosszakat is, azokból majd jókat farag! :-) )
eprom 2017.08.09. 17:11:07
world wise 2017.08.09. 17:16:45
A cikkel nem volt célunk feltérképezni a cégek nevei közötti hasonlóságból eredendő félreértéseket. Ez a névhasonlóság egyébként a későbbiekben is sokakat megtéveszthet, sőt befolyásolhat is a T-Systems megítélésben. Pontosan ezért fontos egyébként employer branding szempontból, hogy nem számít melyik cégről van szó, ha sokan egy márkanév alatt gondolnak a cégre.
Visceroid 2017.08.10. 07:33:50
Sehova. Maradt ott ahol volt. Az már más kérdés, hogy legbelül szerintem most mindenki beszart még jobban, mint eddig (azért felfogja ám a nép, hogy diktatúra van, csak senki nem mondja ki, de a kollektív tudattalan azért működik), mert most már azért is elvihetik ha valamit félrenyom a mobilján, de hát erre szavaztak. Szép lassúk megőrülés lesz ez, pláne ha a diktatúrának a gazdasági következményei is elkezdenek felszínre jönni....:)
slowMotion 2017.08.10. 07:34:32
Svald Cjelli 2017.08.10. 07:34:37
Bambano 2017.08.10. 07:34:40
nálam a bkk ügy csak az utolsó szög.
anarch 2017.08.10. 09:31:54
* A T-nél ebből 3 hónap volt fejlesztés
* A CEO a go-live előtti napon utasított mindenkit emailben tesztelésre (azért ez elég kétségbeesett dolog)
Ebből azért lehet valami fogalma valakinek, hogy mégis hogyan zajlott mindez belülről :).