Munkáltatói márka munkavállalói szemszögből

Minden munkáltató szeretné, ha vállalata, munkáltatói márkája vonzó lenne a potenciális munkavállalók körében. Hiszen ez nemcsak azt jelentené, hogy a vállalata szexi, de azt is, hogy jelentős költséget takarít meg toborzási oldalon, csökkenti a fluktuációját, erősíti a szervezeti kohéziót, s javítja a teljesítményét is. Ez persze mind nagyon jól hangzik, de vajon mit gondol rólunk a potenciális munkavállalónk?

Az első és legfontosabb, hogy megértsük egy munkavállaló szemszögét.

Gondoljunk csak bele: egy átlagos munkavállaló életében hány cégnél fordul meg, hányszor vált munkahelyet, esetleg választ másik szakmát? Nyilván erre ezerféle statisztikát lehet találni, vagy akár készíteni, de ha a józan paraszti eszünkre hallgatunk, akkor is beláthatunk néhány teljesen egyértelmű tényt:

  1. Ha egy munkavállaló átlagosan 2 évente munkahelyet vált, ami ugye már az állásszédelgés határát súrolja, s mondjuk 40 évet dolgozik, akkor mindösszesen 20 munkahelyről lehet saját tapasztalata.
  1. Ha figyelembe vesszük, hogy a leginkább keresett munkavállalók a fiatalabb korosztályból kerülnek ki, akkor az 1-es pontban megadott szám, már-már hiperoptimista, azaz, jó ha mondjuk 4-6 munkahelyről van tapasztalata egy fiatal (30-35 év közötti), már nem pályakezdő munkavállalónak.
  1. Ez a szám egy iparágon belül még alacsonyabb, ha figyelembe vesszük, hogy ez a szűkített 4-6 szám az adott szakma teljes piaci spektrumát felöleli. Így egy kontroller könnyen lehet, hogy még csak 35 éves, már 6 munkahelyen dolgozott, de ebből mindegyik más területen (pénzügy, logisztika, IT stb.) tevékenykedő cégnél volt.

employer_branding_munkaltatoi_markaepites.jpg

Ha nincs is Ferrarink, de lehet van róla prekoncepciónk. A munkáltatói márka megítélésénél is hasonló a helyzet: azért, mert még nem dolgoztunk a cégnél, még lehet róla véleményünk, elképzelésünk.

Mindebből számos dolog következik:

  1. Egy átlagos munkavállaló a munkaerő piacon eltöltött ideje alatt alig tucatnyi, vagy kicsivel több cégről rendelkezik saját tapasztalattal, s ezek közül mindössze néhány lehet egymásnak konkurense, tartozhat legalább egy iparágba.
  1. A munkavállalók többségének munkavállalással kapcsolatos véleménye döntően nem saját tapasztalatra épül, hanem más forrásra támaszkodik. Ez nagyon fontos megállapítása a munkáltatói márka építésének, hiszen itt látható, hogy a munkáltatói imidzset csak kis százalékban határozzák meg a nálunk dolgozó, vagy itt dolgozott kollégák véleménye. (Ennek ereje viszont annál nagyobb!!!)
  1. A munkavállalók vágyakat, elvárásokat, képzeteket társítanak egy-egy munkáltatóhoz. Nagyjából úgy lehet ezt leírni, mintha valakit a Ferrari vezetési élményéről kérdeznénk. Keveseknek lenne tapasztalatuk, s ha tőlük hallanánk információkat, akkor azt azonnal tényként adnánk tovább, míg magunk úgy vélnénk - már ha sosem vezettünk Ferrarit -, hogy mindenképpen meghatározó és pozitív élmény lehet a vezetése. De semmilyen információval nem rendelkeznénk a hasonló márkák (Maserati, Lamborghini stb.) vezetési élményéhez való viszonyulásról. Azaz a munkavállalók megítélnek egy-egy munkáltatót, de többségében emocionális, vagy hallott, érzékelt impulzusok alapján, s az esetek nagy százalékában nem racionális alapon.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2412382461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (15) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (2) bizalom (2) bme (1) börze (2) branding (3) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (1) elemzés (3) előadások (3) employer branding (51) employer branding stratégia (11) építőkritika (2) építővisszajelzés (2) esemény (1) EVP (3) feedback (4) fehér gallér (2) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (4) fogyasztói márka (6) gyakornok (5) hitelesség (6) HO (2) home office (1) HR (17) hvg (1) ideális munkahely (7) interjú (1) juttatás (1) kapcsolat (1) kék gallér (2) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (24) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (4) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (11) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (3) megtartás (14) mérhetőség (11) motiváció (9) műegyetem (1) munkaerőhiány (13) munkaidő (3) munkáltató (3) munkáltatói márka (54) munkavállaló (8) nagyvállalat (52) negatívum (3) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (3) pályakezdő (2) pihenőidő (2) pozitívum (3) PR (2) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (7) SSC (1) szervezeti kultúra (15) sztrájk (1) toborzás (15) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (1) vélemény (4) vezető (5) videó (1) visszajelzés (3) Y generáció (7) zaklatás (1) Z generáció (9) Címkefelhő