A mesterséges intelligencia, a digitális platformok és egyéb technológiai újítások alapjaiban változtatták meg a munka jellegét. A technika vívmányai formálják mindennapjainkat és a munkáltatói márka képét is. Ez a tendencia minduntalan olyan összetett emberi tevékenységek automatizálódását jelezheti előre, mint például a járművezetés vagy egy projekt irányítása. De vajon egy robot feladata lesz a toborzás, és tegyük fel a robotok miatt fognak minket elbocsátani?
A jövő technológiái nehéz kérdéseket vetnek fel a munkahelyekre, a készségekre, a bérekre és a munka jellegére vonatkozóan, hiszen számos olyan tevékenységet képesek automatikussá tenni, amelyet ma még emberi kezek végeznek. Gondoljunk csak az önműködő pénztárgépek esetére! A változások egy olyan kort jeleznek előre, melyben a gépek már kognitív feladatok elvégzésére is alkalmasak lesznek, holott ez a képesség eddig csak az emberek kiváltsága volt.
A nem is annyira távoli jövőben a gépek akár kognitív feladatok elvégzésére is alkalmasak lehetnek.
További fontos szempont, hogy még ha egész munkakörök nem is automatizálhatóak, a részleges automatizálás majdnem minden foglalkozást érint kisebb vagy nagyobb mértékben. A hatását nemcsak a gyári munkások és a hivatalnokok, de a tájkertészek, a fogtechnikusok, a divattervezők, a biztosítási és értékesítési képviselők, sőt a vezérigazgatók is a bőrükön érzik.
És ha már itt tartunk… vajon a toborzással és kiválasztással, valamint a munkahelyi panaszok kezelésével foglalkozó szakembereket mikor fogják felváltani a gépek? A robotok egyelőre nem vettek át pozíciókat, de jelenlétüket a toborzás világában már érezni. Gondoljunk csak a LinkedIn rendszerére, melynek célja, hogy az álláskeresők számára megtalálja a tökéletes pozíciót. Hallottunk már olyan kiválasztási mechanizmusról is, amely az algoritmikus keresés mellett a ’gamification’ egyre népszerűbb technikáját alkalmazza. Ez egy olyan újítás a toborzásban, mellyel az előzetes kiválasztás hosszú folyamata kiküszöbölhető.
A (nem is annyira távoli) jövőben a toborzás és a munkáltatói márka méginkább befolyásoló tényezője lesz, esetlegesen az egyes szektorok munkaerőhiány problémájának megoldása lehet a mesterséges intelligencia. Még ha technikai fejlődés miatt a régi iparágak összezsugorodnak, netalántán el is tűnnek, olyan újak bontakoznak ki, amelyek megfelelnek a különböző emberi vágyaknak és igényeknek. És amíg a mesterséges intelligencia nem képes az egyén érzéseinek észlelésére, addig az asztal másik oldalán ott marad a kedvesen mosolygó HR asszisztens vagy a valóban emberi hangon szóló toborzó.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.