Nincs pótolhatatlan munkaerő! Vagy mégis?

Gyakran halljuk, hogy vezetők egy-egy felmondás során fennen hangoztatják: mit nekem munkaerőhiány, majd jön másik, nincsen pótolhatatlan ember! Tényleg nincsen, vagy ez megint egy hibás felvetés és jelentkeznek a repedések?

A minap éppen egy szakmai beszélgetés folyt a kapcsolódó témában. Egy magyarországi közepes méretű vállalat saját fejlesztési informatikai hátterét egyetlen fejlesztővel tartja karban, menedzseli. Nagyon kényelmes, hogy a fejlesztő “kéznél van”, bármikor adható neki feladat, s úgy ismeri a cég szoftveres hátterét, mint a tenyerét. Ez egy alapvetően win-win szituáció, hiszen a nem IT területen mozgó vállalkozás számára kényelmes egy embert tisztességesen megfizetni, míg a munkavállaló stabil, akár egy életre elegendő kihívást jelentő munkahelyre talált. Hol van itt akkor a gond?

Egyelőre sehol, de tegyük fel, hogy a fejlesztőnk jobb ajánlatot kap, s egyszer csak azon kapjuk magunkat, már nem is dolgozik velünk. Jön egy új kolléga, mert hát ugye senki sem pótolhatatlan, s kiderül, hogy nem volt teljesen megbízhatóan dokumentálva egyetlen fejlesztésünk sem. Míg velünk dolgozott a fejlesztő, minden működött, s mivel nem IT fókuszú a cég, senki nem gondolta, hogy egyszer majd szükség lesz a szoftver dokumentációra. Most hiába van új fejlesztő kolléga, ha nem tudja, hogy mit, hol keressen, mi miért van, meg vagyunk lőve.

A példa koránt sem életszerűtlen, s még számos hasonlót lehetne hozni, különösen a kis és középvállalatok oldaláról, ahol amúgy is komoly munkaerőhiány van egy-egy szakterületen. De könnyen kerülhet hasonló helyzetbe egy-egy nagyvállalat is, ha “elmegy a cég egyik motorja”. Gondoljunk csak az Apple-re, miután Steve Jobs-t kirúgták. Ha Jobs akkor valóban pótolható lett volna, úgy az Apple-nek biztosan sikerült volna pótolni, helyettesíteni őt mással. Még Jobs a "kényszerpihenő" alatt új erőre kapott, úgy a vállalat bizony megérezte a csak elméletileg pótolható elme hiányát.

fruit-3072626_1920.jpg

Sokszor hiába próbálunk pótolni egy kulcs-munkavállalót, sajnos több okból is érezhető lesz a hiánya.

De kiemelhetnénk nemcsak az egyedi, a cégen belül mással nem pótolható szaktudást, vagy a korábbi bekezdésben említett tehetséget és vezető személyiséget, hanem egyszerűen a kiemelkedő terhelhetőséget. Hányszor fordult már elő az, hogy elment egy jól terhelhető kolléga, s kiderült, hogy amit ő egyedül elvégzett, azt a piacról két, vagy rosszabb esetben három emberrel is alig tudjuk megoldani? Könnyen belátható az ilyen példáknál is, hogy ha minden munkavállalót 2-3 másikkal lehet csak pótolni, akkor egy kisebb fluktuációs hullám is elsöpörheti az év végi profitot.

Érdemes végig gondolni, hogy cégünk mely területe a leginkább kitett egy-egy szakembernek, szakmai vezetőnek, s milyen a függőségi viszony alaptevékenységünk és az adott munkavállaló jelenléte, munkaköre között. Ha látjuk a kockázatos helyzetet, akkor azon már könnyebb segíteni, mint azzal szembesülni, hogy a pótolhatónak hitt kolléga elvesztése mégis csak óriási károkat okozott a cégnek!

A kulcs-munkavállalók megtartásának egyik legjobb eszköze pedig a hatékony munkáltatói márka felépítése és működtetése!

Fontos, hogy nemcsak a cég imidzse, de a munkavállalók bevonása, megtartása és a szervezet egészséges működtetése is része egy hatékony munkáltatói márkának. Ne csak kommunikáljunk róla, építsük, fejlesszük is! A cégvezetőknek pedig itt van néhány jó tanács ahhoz, hogy tényleg ne legyenek pótolhatatlan munkavállalóink:

  1. Kerüljük, hogy egy munkavállalóra akkora munkaterhet rakjunk melyet igazából csak 2, vagy több ember tudna elvégezni!
  2. Ismerjük fel a cég szempontjából kulcsfontosságú munkavállalókat és tegyünk meg mindet a megtartásukért!
  3. Ne hagyjuk, hogy egy adott területhez teljesen csak egy ember értsen! Ez segít a helyettesíthetőségben is, de egy esetleges felmondás esetén csökkenti cégünk, vagy az adott tevékenység kitettségét!

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2213588569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2018.01.26. 20:37:34

Jómagam a tipikus one man army vagyok, 36 évesen az 5. céget "taposom", 3-2-6-4 éveket húztam le az előzőeknél, volt, ahol 3-4 pozíciót töltöttem be egyszerre, perpill kettőt látok el. Ha kell SQL-eket írok, ha kell, akkor komplett digitális kampányokat rakok össze. Megértem, hogy mit mond az ügyfél és azt is, ha C++-ban szitkozódik éppen a programozó. Ha kell print-be írok szöveget, ha kell, akkor egy .PSD-t nyúzok addig, amíg átmegy a Facebook ad text check-jén. 8 év IT, 5 év IT project management, 8 év tesztelés, 6 év copywriting, 6 év social media management, 6 év marketing, 3 év front-end kereskedelem, 8 év telco, 6 év mainstream média van a hátam mögött, de minek. :)

A mindenkori munkaadóimat ettől függetlenül annyi érdekelte, hogy meglegyen a 3 szintes budai ház, a 3 autó a garázsban és az évi 2 hónap külföldi nyaralás-telelés. Ha emelést kértem mondván, hogy szeretném megúszni az esti fusizásokat (hogy legyen némi félretett pénzem is), akkor jött a "Sajnos Tomi", én meg persze inkább mentem. Pótolni tudtak, de a fent írt 2-3 emberes megoldással.

Itthon így 2018-ban is ott tartunk, hogy a munkáltató nem brand-et épít, nem munkakörnyezetet teremet és nem munkaadóként viselkedik, hanem egy sima közgazdászként funkcionál egy olyan inercia rendszerben, aminek Ő a középpontja. Erőforrások vannak és személyes pénzügyi goal-ok. Emberek helyett droidok, akik termelnek, aztán kihullanak. Meg lehet nézni a nyitott pozíciók hirdetéseit is, ahol még mindig fancy-nek tartják a cafeteria-t és úgy kerülik a versenyképes fizetés szót, mintha az a Sátántól való lenne.

És ahogy látom az éppen nyitott pozícióitokon, Ti sem éltek ezzel az eszközzel, de vajon miért? :) Miért kell a médiapiacnak is megélnie 1-2 éven belül azt, amin az IT szektor, az építőipar, a vendéglátás és a szolgáltatói szektor megy most éppen át, és bukik bele? Mi is szépen bele leszünk kergetve a freelancer-létbe, hirtelen az egekbe másznak majd az órabéreink és project alapon fogunk dolgozni, miközben nem vágyunk többre, minthogy betegyük a fenekünket egy fix székbe napi 8 órában, hogy aztán elhajthassunk a középkategóriás 3 éves autónkkal a kétszintes, mindenféle nagyzolást nélkülöző házunkba a nyári 2 hetes tengerparti nyaralást tervezni.

Ez az employer branding csodaszépen hangzik, de a magyar vállalkozások erre még nem értek meg. Először el kell veszíteniük mindent ahhoz, hogy megértsék, hogy miről is szól egy munkavállaló. Egy munkavállaló, aki mögött mindig ott áll egy ember, akit Ők még sosem láttak...

Pöff 2018.01.26. 20:39:37

Nincs pótolhatatlan ember...igen managernek hívják

A beosztottnál, nagyjából 6-12 hónap a betanulás. Jobb képességű 3 hónap, csak őt nem szakmai átlag fizetésért lehet megkapni, hanem a1,5-2xerese.

Nagy cégeknek szokták azt csinálni, hogy ha lelép egy ember akkor egy másik lentebbi szintről előbbre léptetik és "majd beletanul" . Az ő helyére meg még olcsóbban felvesznek valami kezdőt...még jobban is jártak.
Meg lehet működik, lehet nem.
Simán lehet hogy elindítanak egy nagy fluktuációt, mert aki régóta ott van az keveseni fogja a bért vagy többre tartja magát.
De hát az a HR-rt eddig se izgatta.

"mit nekem munkaerőhiány, majd jön másik, nincsen pótolhatatlan ember! "
Sajnos az meg magyar vezető manager mentalitás, és még most is dívik.
Nyugaton ez megengedhetetlen, garantált veszteséget okoz a cégnek.

Teli az újság összeszerelő és egyéb gyári termeléshez köthető ...tevékenységű munkákkal....az újság 80%-ka!!!
Egy gond van, a Br1000-1400Ft-os az órabér
Tehát netto 150eFt a maximum egy oylan környéken, ahol netto 180-ért se találni már embert.
Nem is lesz senki aki dolgozni fog nekik. A vidék elképesztően cigósodik, és abszolúte nem akarnak dolgozni.80-as IQ, 0 tudás, és munkaakarat, lopás, migráncs szintet el nem érik el.

Álomvilágban élnek a vezetők és a HR-esek
szlovákoknál 250nettoért is lasszóval kell fogni embert.
Egyszerű rakodó senki németben netto 1300Eurót kap
Elfogyott a hugyé szaré ingyen 12 órázó dolgozó ember, aki 10milliókat termel ki a cégvezetőnek, tulajnak.

Szóval az ország kiüresedésért, lesüllyedéséért ezek a cégek, cégvezetők, managerek HR-esek felelnek.
Senki más, csak is ők.
Lehet mutogatni a politikára.
De ha nem akarnak pénzt adni, akkor nem is fognak.

Szaktanár 2018.01.26. 21:15:32

@Tomi from Space: ennyi tapasztalattal miért nem mész el külföldre? lenne munkád.

icipicicsipa 2018.01.27. 00:24:04

@Pöff:
"Szóval az ország kiüresedésért, lesüllyedéséért ezek a cégek, cégvezetők, managerek HR-esek felelnek.
Senki más, csak is ők.
Lehet mutogatni a politikára.
De ha nem akarnak pénzt adni, akkor nem is fognak. "

@Tomi from Space:
"Ez az employer branding csodaszépen hangzik, de a magyar vállalkozások erre még nem értek meg. Először el kell veszíteniük mindent ahhoz, hogy megértsék, hogy miről is szól egy munkavállaló."

+1
Ami van, azt a KKV-k okozták és okozzák folyamatosan maguknak.
Az arrogancia, a butaság, a kapzsiság, a mohóság és az önzés.
Meg lett a böjtje.

Csak amíg a melósnak nem gond melósnak lennie, ezek meg fognak őrülni, ha a vége az lesz, hogy alkalmazottnak kell állniuk... :)

BiG74 Bodri 2018.01.27. 00:24:44

Innen is tömegével mennek el emberek. Nem komoly végzettségű, tudású emberekre kell gondolni. Eddig egynél sem tette fel a kérdést a munkáltatói jogokkal felruházott vezető, hogy ugyan Janikám mivel tudnálak maradásra bírni. Csak sajnálkozik, meg bólogat, azt ennyi.
A tapasztalt emberek elfogynak, nincs alsóbb szintről felhozható ember. Sőt az alsóbb szintet végzettség, iskolázottság nélküli keleti határszélről szalajtott cigányokkal próbálják pótolni. Nuku munka kultúra, nulla hozzáállás, és félév alatt megfordult 80 emberből jó, ha éppen 20 még bejár.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2018.01.27. 07:27:41

@Tomi from Space: Ha eltekintünk a hosszas önfényezéstől, igen sok okosságot írtál le.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok