Munkáltatói márkaépítésről érthetően

avagy az Employer Branding titkai

Hova került az emberek fejében a T-Systems?

2017. augusztus 08. 16:35 - worldly wise

A véleményárfolyam számszerűsít. Ezt gondolják a T-Systemsről!

A munkáltatói márka kölcsönös együtthatásban van a fogyasztói márkával, ugyanis egy ismert, pozitív imidzsű fogyasztói márka magával húzhatja a munkáltatói márkáról alkotott képet. A munkáltatóknak rossz hír, hogy ez a termék vagy szolgáltatás minőségromlásának tekintetében sajnos fordítva is elsülhet. Egy problémás termék, vagy nem megfelelő szolgáltatás, akár rossz fényt vethet egy jól felépített és korábban megfelelően kommunikált munkáltatói márkára is. A nemrégiben nagy port kavart BKK online jegyrendszer ügy - amelyben kiderült, hogy a T-Systems a rendszer fejlesztője - mindezt jól példázza.

A ma világát behálózó internet hatására egy-egy hír robbanásszerűen terjedhet az országon belül és az országhatárt túllépve egyaránt.

A Hive Creative a Neticle-lel közösen megvizsgálta a T-Systems keresőszóra megjelenő magyarországi említéseket egész júliusban.

Az alábbi grafikon azt a hólabdahatást mutatja, amit a BKK-s online jegyrendszerrel kapcsolatos véleménycunami okozott. Még Július 20-a előtt csekély, csupán napi 2-3 említést mért a Neticle a T-Systems-szel kapcsolatban, ám július 21-én hirtelen 1865-re nőtt az említésszám, pontosan aznap, amikor kiderült, hogy elvitték a rendőrök a BKK e-jegyének hibáit feltáró fiatalt. Ezt követően az említések július végéig fokozatosan csökkentek, ám a július elejei minimális említésszámoknak még mindig sokszorosai voltak. Ez annak a jele, hogy a BKK ügy, még mindig erősen benne volt és van a köztudatban.

emlitesszam.png

1. ábra: A T-Systems-szel kapcsolatos említések számának növekedése 2017. júliusában.

A július 21-ei hír kapcsán a brand megítélése sokat esett a július végi időszakban. A 2015-ös Volkswagen-kipufogógáz-botránynál hasonlóan fél hónap alatt kb. 14000-re esett vissza a véleményárfolyam, ám a német autógyártó cég kb. kétszer ekkora esést produkált, míg akkor csak másfélszer ennyi említés született abban az időszakban.

A véleményárfolyam azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban hogyan alakul adott kulcsszó megítélése a magyar weben. A véleményárfolyam hasonlóan értelmezhető, mint a részvényárfolyam: az emelkedése az internetezők pozitív hangulatát, míg csökkenése az internetezők negatív hangulatát fejezi ki a kulcsszóval kapcsolatban.

velemenyarfolyam_tsystems.png

2. ábra: T-Systems 2017. júliusi véleményárfolyamának alakulása.

A véleményárfolyam júliusi zuhanórepüléséhez erősen hozzájárultak a témában megjelent cikkek és a social media kommentek. Ezekben a kommetekben akadtak, akik nem csupán a jegyrendszert, a fiatal hekkerrel kapcsolatos bánásmódot kritizálták, hanem a T-Systems hozzáértését, illetve már magát a céget, mint munkaadót.

t-sys_comment_1.jpg

t-sys_comment_2.jpg

3. és 4. ábra: Facebook komment példák a T-Systems Hungary oldaláról.

A fenti példák nagyon jól rávilágítanak arra, hogy a fogyasztói márka és a cégimázs alakulása közvetlen hatással van a vállalat munkáltatói márkájára. A munkaerőhiánnyal küzdő szektor –  ilyen többek között az IT szektor is – HR-esei a munkavállalók által talán nem is érzékelten, de hatalmas energiát ölnek a munkavállalók megtartásába és toborzásába. A T-Systems dolgát így valószínűleg megnehezíti majd a fogyasztói márkáján esett csorba, amely ki tudja meddig kihathat a munkáltatói márkájára.

 

Egy-egy, a mostanihoz hasonló fiaskó nem megfelelő kezelése károkat okozhat a cég fogyasztói márkájában és a már korábban jól felépített, karbantartott employer brandjében egyaránt. Jó hír azonban mindazoknak, akik már jártak hasonló cipőben, hogy a munkáltatói márkát érintő problémákra alapos méréssel, szervezetfejlesztéssel és komplex employer branding stratégia alkalmazásával van megoldás. A tudatosan alkalmazott munkáltatói márkaépítő-eszközökkel helyrebillenthető a véleményárfolyam és megerősíthető a munkáltatói márka.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr9212728374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

232323 2017.08.09. 09:41:26

Leszarjak. Majd ha nem veszik igenybe a t vagy bkk szolgqltatasait vagy csan kevesebben vagy epp kevesebb a munkara jelebtkezo akkor najd arat emelnek. Vagy kapnak allami penzt meg tobbet vagy emelt aron vallaljak a projekteket. Aztan van az a penz amiert lesz ember. Vagy meg hitvanyabb minoseg lesz az eredmeny de a felelosoket, managmentet ez nen fogja kulonosebben erinteni. A fizujok jo es amugy is ceges Audival utaznak. :-)

A Mordorban igy megy ez.

bontottcsirke 2017.08.09. 09:41:28

A háeresek sok munkát ölnek a toborzásba. Ja, aki negyven felé van azt lepattintják, aztán sipákolnak, hogy jáá diccs munkajerőü!!!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.08.09. 09:41:28

Minősíthetetlenül szar munkát végzett a cég. Egy ekkora cégnél kellene lennie minőségbiztosításnak, ami ezt nem engedhette volna át. Az átvevőnek meg felelnie kellene a 2012-es nemzeti adatvagyon törvény alapján.

KolompárRómeó 2017.08.09. 09:41:29

Aztán pedig kéretik nem keverni ezt a T-Systems-et a Deutsche Telekom német leányával (és annak magyar leányával).

blaubner 2017.08.09. 12:09:31

Alapvetően egyetértek a poszttal, de szerintem ennek a munkáltatói brandra gyakorolt hatása nem lesz túl hosszú életű.

jelen helyzetben persze a munkavállalók válogatnak, így elhiszem, hogy kevese(bbe)n fognak a t-systemshez menni dolgozni, de ha ez változik, akkor a programozók is feledékenyebbek lesznek :-))

valamint: nem tudhatjuk, hgoy ez belülről hogy zajlott, így könnyen lehet, hogy a munkatársak bentről ezt (is) máshogyan látják.

telkoe 2017.08.09. 12:13:27

@KolompárRómeó: Nem kell keverni, valahol egy alombol szarmaznak....

A T-Systems nem fogyasztoi marka, hanem ceges ugyfeleket szolgal ki. Az ilyen uzleteknel nem sok beleszolasa van a kreativ pr social media tanacsadonak. Telekomeknal megertik a jelzest, tolnak egy kicsit tbb reklamot az ellenzeki sajtoba es mindjart ugyanolyan jo fiuk lesznek mint amikor evekig kitartottak az akkor meg erosen ballib origot.

otapi 2017.08.09. 12:13:37

@KolompárRómeó: Ez is a német Telekom leánya közvetetten, hiszen az anyacég Magyar Telekom is a németeké. Nem kéne a szerecsenmosdatás. Az állami pénzekből ömlő profitból a részesedés kell nekik, de a szakmai felelősség már nem?
Ha már dolgoznak valamin és túlárazottan sok pénzt kapnak érte, akkor legalább csinálják jól.

Zéé-e 2017.08.09. 12:13:41

Eddig sem állt túl magasan a brand, hiszen így se sikerült rendes munkaerőt felvenni. Szóval gondolom néhány egyetemistát felvettek, akik megcsinálták a bajt. Az értelmes vezetők is kikopak már onnan, csak az erőszakos idióták maradtak. Megszokták már, hogy multivezetőként akármilyen hülyeséget beszélhetnek, semmi sem történik. Ezért sikerültek így a nyilatkozatok. A hatás nem maradt el, és ezek után komoly szakember - ha van választása - végképp nem fog oda menni.
Viszont aki azt vizionálja hogy most aztán összeomlik a cég, téved. Simán elhozhatták az állami megrendelést, tehát a korrupciós ügyosztályukon jó munkát végeznek a patkányok. Ergo még ha az összes jegyautomatájuk egycsapásra felrobbanna, az összes felhasználó minden személyes adatát véletlenül kiküldenék az összes email címre a titkosítatlan jelszavakkal, ezek akkor is meg fogják kapni a jövőbeli munkákat az államtól. És persze továbbra is senior fejlesztő árban számolják el a weblapjukat megrajzoló nagycsoportos óvodásokat.

sanyikám 2017.08.09. 12:13:47

Feltételezem, hogy a telekomos weboldalt is ők fejlesztették.
Kb. 2 évig nem lehetett használni olyan vérprofik voltak.

munkanélküli informatikus 2017.08.09. 12:13:50

@bontottcsirke: "Ja, aki negyven felé van azt lepattintják, aztán sipákolnak, hogy jáá diccs munkajerőü!!! "

Ha a T-systems időben kirúgta volna a HR-esét és negyven feletti munkaerőt is alkalmazott volna, akkor most talán nincs is ez a botrány, mert a rutinos "vén" informatikusok külön kérés nélkül, automatikusan megbízható rendszert fejlesztettek volna. A HR-esek által oly nagyon preferált rutintalan huszonévesektől viszont csak ez a szemétrakás tellett. Tehát a HR-es bölcs döntéseit valószínűleg a részvényárfolyam is meg fogja érezni, abból a veszteségből talán kijött volna egy 80-as IQ feletti HR-es .fizetése is ;)

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:21:23

valóában a cikkíró még a közelben sem jár

munkáltatói márka? muhaha

a t-systems NETTÓ 800at fizet egy gyakorlattal rendelkező informatikusnak nem vezető pozícióban, úgy hogy heti 1 napot vagy NULLA napot kell bemenni a melóba hómoffisz az egész, magyarul sokszor hetekig nem csinálunk semmit -projektfüggő

munkáltatói márka? muhaha

laóvétt viríccsad

inebhedj - szerintem 2017.08.09. 14:21:36

Ha valóban erodálódik a cég a munkavállalóknál, akkor szvsz épp most lesz érdemes senior devként elhelyezkedni az előbbinél, gyakorlatilag annyit kér az erős és büszke polgár, amennyit akar, nincs igazán vesztenivalója.

alfacharlybravo 2017.08.09. 14:21:40

@bontottcsirke: Meg az ifjaknak nincs kedve melózni, felajánlották a továbbképzés, de a fiatalnak a szabadidő fontosabb volt. Micsoda kuka búvárokat vesznek fel, mert az olcsó, az anyacég meg nyomja lejjebb a pénzt. Mert a nyugati német dolgozó 2500-4000 Eur a Keleti 1200 a magyarnak 600 jár ugyanazért a munkáért és no human error.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.08.09. 14:21:52

@KolompárRómeó: na ja, itt ugye a T-Systems Magyarország Zrt-ről van szó, persze ez a cikk sem tesz említést róla.

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:54

@onlajnok: a németeké a t-sys mo. zrt. szóval kérdés mit szerettél volna mondani

dunántúli gyerek 2017.08.09. 14:41:57

@alfacharlybravo: informatikusok 4000 eurót kapnak a t-systemsnél pesten

más kérdés hogy otthon ugyanazért 10et de ne legyen telhetetlen a pofád

rot weisses Partybus 2017.08.09. 14:42:04

Ugyanmár... Mivel a TSH a magyar piac toronymagasan legnagyobb játékosa (az enterprise szegmensnek kb a 40%-át ök viszik, minimum fövállalkozóként), a programozók választhatnak:
a. a TSH-nak dolgoznak
b. a TSH alvállalkozójának dolgoznak
c. aprópénzért/szar helyen/szar projekten dolgoznak
d. olyan helyre pályáznak, ahová mindenki más is szeretne, és 1 helyre kb 100 jelentkezö van (persze itt is van esély, csak keveseknek)
e. lelépnek külföldre
Aztán meg ha elmennek a TSH-hoz dolgozni, rájönnek, hogy az egy következmények nélküli szocialista nagyvállalat, ahol tök jól lehet jó pénzért lébecolni, és közben munkaidöben a privát melót, a privát projekteket tolni.

Karipapa01 2017.08.09. 15:06:35

"Hova került az emberek fejében a T-Systems?"

Hogy hova? Oda, hogy egy szart sem érő, de erőszakos banda. Mindenki hibázhat: sebész, gépjárművezető, vízvezetékszerelő, bárki. De lecsukatni egy olyan embert, aki felhívja a figyelmet a nagyrabecsült világcég minősíthetetlen munkájára, bizony nem egy olyan dolog, ami vastappsal jutalmazandó.

dunántúli gyerek 2017.08.09. 15:06:37

@rot weisses Partybus: 'Aztán meg ha elmennek a TSH-hoz dolgozni, rájönnek, hogy az egy következmények nélküli szocialista nagyvállalat, ahol tök jól lehet jó pénzért lébecolni, és közben munkaidöben a privát melót, a privát projekteket tolni.'

ez pontossan így van tesvéremm

megölik a ambíciót ezek nem fizetnének sokat semmiért ott se vónák!

rot weisses Partybus 2017.08.09. 16:06:17

@Karipapa01: És ezt szerinted nem sz@rják le magas ívböl? :D
Hogy is néz ki az enterprise szegmens ma Mo-on:
- a piac kb 40%-át viszi saját munkával, vagy fövállalkozással a TSH
- további kb 25%-ot visznek a Fidesz közeli cégek (kb 10 db), amik valamelyik fideszes erös ember tulajdonában vannak.
- Kb a piac 10%-a olyan kis és vidéki projektekböl jön össze, amikre csak a 15 éve beágyazott, helyi kis cégeknek van esélye, ezek a kvázi outsource-olt korábbi IT-sai a megrendelöknek

A piac maradékán osztozkodik a maradék kb 3000 informatikai cégecske. Természetesen van még pár "nagyobb" hal a piacon, de azok sem jobbak, mint a TSH, csak azoknak nem lett ilyen "piaci marketingje" hirtelen. Arról nem is beszélve, ezeknek a nagyobb része is a TSH vagy az anyavállalat Magyar Telekom által biztosított projektfinanszírozási (TSH) vagy meló alapú (Telekom) lélegeztetögépen csüng.

És akkor ezek kívül van az a pár cég, akik külfödre dolgoznak, vagy valami olyat tudnak/szolgáltatnak, amit nem tud a TSH és/vagy Telekom és/vagy kormányközeli copy-paste banda lemásolni. No oda szeretne mindenki menni, csakhogy ott meg nincs annyi hely...

Mistral1011 2017.08.09. 17:10:58

Azért egy újságíró (na jó, publikáló), kicsit körbejárhatná a dolgot, amiről ír. Mi a T-Systems egyáltalán?? Cég? Márkanév? Szellem?

Nemrégen még csak egy BRAND volt, ami a Matáv-MagyarTelekom tulajdonában volt, üzleti szolgáltatásokat nyújtott ezen keresztül.
Ezzel egyidőben a német DT-nek is volt egy T-Systems lába (és egy másik is, a T-Com, ami meg a MagyarTelekom többségi tulajdonosa volt...)
A német T-Systems időközben T-Systems International lett és mint ilyen lett tulajdonosa a jelenleg is Magyarországon működő IT-Services Hungary-nek - ami pont azért nem lehetett T-Systems Hungary, mert a Telekom már használta ezt a BRAND-et... Később a Telekom a brand-je köré gründolt egy T-Systems Zrt-t, és EZ AZ A CÉG, ami most érintett az eléggé kínos ügyben. Gondolom, a szerződéseik megkötik a szájukat, mert nagyon hallgatnak...

A német T-Systems-nek (TSI !!!) annyi köze van a magyar T-Systems-hez, (MTelekom), hogy a tulajdonosuk szőrén-szálán ugyanaz a DT - de ugye azt senki nem gondolja komolyan a hogy pl a DT globális informatikai hozzáállását az egyik unokahúg elbaltázott projektjével kellene azonosítani!? A TS Zrt házhoz szaladt ezért a baltás pofonért - de ez az ő felelősségük.

Az ITSH tárt karokkal várja a jó képességű informatikusokat! ( a rosszakat is, azokból majd jókat farag! :-) )

eprom 2017.08.09. 17:11:07

@rot weisses Partybus megmondta az igazat. Az hogy a "mezei" kisember bármilyen felületen szídja a T-Sys-t , a kutyát nem érdekli. Leszarja. Soha semmi hatása nem lesz, mert csak vállalati ügyfeleknek dolgoznak, őket szolgálják ki. És valljuk be ebben a szarcunamiban ami a T-Sys -re irányul most, elhanyagolható azok száma, akik döntéshozók nagyvállalati szegmensben, max KKV-ban, de azokból meg van elég.

worldly wise 2017.08.09. 17:16:45

@Mistral1011: A véleményárfolyam a T-Systems keresőszóra vonatkozik, ugyanis ehhez a névhez köthetően jelent meg a legtöbb cikkanyag, komment, stb. a weben. A véleményárfolyam nem tesz különbséget külföldi vagy hazai cégnevek között.
A cikkel nem volt célunk feltérképezni a cégek nevei közötti hasonlóságból eredendő félreértéseket. Ez a névhasonlóság egyébként a későbbiekben is sokakat megtéveszthet, sőt befolyásolhat is a T-Systems megítélésben. Pontosan ezért fontos egyébként employer branding szempontból, hogy nem számít melyik cégről van szó, ha sokan egy márkanév alatt gondolnak a cégre.

Visceroid 2017.08.10. 07:33:50

"Hova került az emberek fejében a T-Systems?"

Sehova. Maradt ott ahol volt. Az már más kérdés, hogy legbelül szerintem most mindenki beszart még jobban, mint eddig (azért felfogja ám a nép, hogy diktatúra van, csak senki nem mondja ki, de a kollektív tudattalan azért működik), mert most már azért is elvihetik ha valamit félrenyom a mobilján, de hát erre szavaztak. Szép lassúk megőrülés lesz ez, pláne ha a diktatúrának a gazdasági következményei is elkezdenek felszínre jönni....:)

slowMotion 2017.08.10. 07:34:32

@munkanélküli informatikus: 80-as IQ egy HResnél? Hát, erősen túlértékelt ...

Svald Cjelli 2017.08.10. 07:34:37

Már több alkalommal is volt szerencsétlenségem találkozni a T-Systems munkásságával. A tapasztalataim alapján bátran állíthatom, hogy már a BKK botrány előtt is a magyar informatikai piac egyik, ha nem a legrosszabb minőségű szolgáltatását nyújtó cégről beszélhetünk. Több olyan magyar nagyvállalattal is találkoztam, ahonnan egy-egy kritikán aluli minőségben elvégzett feladat/projekt után konkrétan kitiltották a T-Systems-et. Aztán egy-egy IT vezetőváltás után újra megjelentek és láss csodát, újra megrendeléshez jutottak, amelyet aztán a már korábbról jól ismert "minőségben" teljesítettek. Ha nem lenne Magyarországon állami megrendelő, akkor a piaci törvények alapján a T-Systems már régen eltűnt volna a süllyesztőben.

Bambano 2017.08.10. 07:34:40

hová került a trésystem? a helyére.
nálam a bkk ügy csak az utolsó szög.

anarch 2017.08.10. 09:31:54

@blaubner: Azért van pár támpont arra, hogy belülről ez hogyan történhetett. Ami kiderült (legalábbis ami nekem bejött a látómezőmbe):

* A T-nél ebből 3 hónap volt fejlesztés
* A CEO a go-live előtti napon utasított mindenkit emailben tesztelésre (azért ez elég kétségbeesett dolog)

Ebből azért lehet valami fogalma valakinek, hogy mégis hogyan zajlott mindez belülről :).

rot weisses Partybus 2017.08.10. 10:36:45

@Mistral1011: Ez azért nem ilyen fekete vagy fehér... Mindez igaz a hivatalos tulajdonosi szerkezetre. Azonban a TSI (a DT beleegyezése és utasítása alapján) ugyanúgy gyakorolja a szakmai felügyeletet a TSH fölött is, még ha "csak" gyengébben is, mint az ITSH felett. A DT csak úgy engedélyezte az MT-nek a T-System Hungary Kft megszüntetése után a T-Systems Magyarország Zrt létrehozását, ha a szakmai és üzleti reporting line szorosan kötött a T-Systems International-hez is, és a TSH-nak a TSI által meghatározott szakmai és üzleti célokat kell megvalósítania. Nem véletlen rohangálnak a TSH-s vezetök az összes TSI-s fejtágításra, és nem véletlen járnak a TSI-s emberkék sem csak az ITSH-hoz Bp-re. Nem véletlen lett az egyik TSI Center of Excellence sem a TSH-ban. Nem véletlen kellett régebben is Rékassinak meg Böthének is rendszeresen egyeztetni. Nem véletlen Bonnból kellett engedélyeztetni azokat a projekteket az ITSH-nak, amiket a TSH-val közösen az MT-nél akartak csinálni.