Hitelesség a kommunikációban

Hiteles kommunikáció? Ki számít hitelesnek, s ki hiteles mások számára? Mit is jelent a hitelesség egyáltalán?

Komoly kérdések, melyeket akár doktori értekezések szintjére is lehetne vinni a mai magyarországi kommunikációs piacon, mi azonban most munkáltatói márkaépítés tekintetében vesszük górcső alá a kérdést.

Hiteles belső kommunikáció

Munkavállaló és munkáltató között egyáltalán beszélhetünk-e hiteles kommunikációról? Miért kérdés ez? Nos, azért, mert a munkaviszony alapvetően - s bármennyire is igyekszünk ezt tompítani - egy alá-fölé rendeltségi viszonyt takar. Ez persze nem jelenti azt, hogy korbáccsal és üvöltve kellene rendet tartani egy munkahelyen, de bárhogyan is szépítjük, azért a főnök utasítást ad, melyet a beosztott végrehajt. Persze lehet ezt emberi módon, konstruktívan is csinálni. Lehet felhatalmazást adni a szervezetben dolgozóknak, hogy saját hatáskörben oldják meg a problémákat, lehet munkavállaló barát, emberséges vezetést kialakítani, bevonni a munkavállalókat a döntési folyamatokba stb. Azt azonban látni kell, hogy bizonyos döntések nem demokratikus elvek, hanem szigorú cégérdekek mentén dőlnek el, s ezek közül számos nem kedvez a munkavállalóknak, vagy legalábbis nem mindegyiknek, illetve jó néhányat nem célszerű megosztani minden munkavállalóval.

despaired-2261021_1920.jpg

A hiteltelen belső kommunikáció fancsali képet festhet az alkalmazottak arcára és nagy gondot okozhat a vezetőség számára.

Gondoljunk csak bele, hogy egy kisebb létszám leépítés egy esetleges piacvesztés következményeként megmenthet akár több száz munkahelyet is, de ugyanakkor utcára tesz jónéhány munkavállalót. A hitelesség ilyen helyzetben nagyon nehezen őrizhető meg, hiszen az érintett munkavállalók szemében a cég - sőt, legyünk őszinték inkább a vezetés, mert őket tartják többségében felelősnek a leépítésért - elveszíti hitelességét. S ez csak egy kiragadott példa, de mindannyian tudnánk hasonlót mondani saját tapasztalatunkból.

Hiteles külső kommunikáció

Akár egy megkésett áprilisi tréfa is lehetne, hiszen már oly sokszor, (s még hányszor fog!), kiderülni egy-egy cégről olyan információ, melyet torzítva, vagy szándékosan elferdítve adott ki magáról. Pontosan ebből fakad az az erős szkepticizmus, ami a fogyasztókban/munkavállalókban él a munkáltatók által kezdeményezett kommunikációval kapcsolatosan. Mivel ez már eleve egy sztereotíp magatartás, így a ténylegesen hiteles vállalati kommunikációnak is - különösen, ha nem nagyon faék egyszerű témával rukkol elő - erős kétkedéssel kell megküzdenie. Ezért lényeges külső kommunikáció szempontjából a hitelesítő külső pont, a “független” harmadik fél. Egy független, vagy függetlennek látszó szervezet, esetleg személy, mely állít, vagy megerősít egy adott információt a céggel kapcsolatosan. Ilyen lehet például egy független minősítő szervezet, vagy egy díj, nyeremény, versenyen, de akár egy minősített CSR jelentés is fejthet ki ilyen hatást.

Munkáltatói márka szempontjából fontos hitelesítési pont a közösségi média. Hiszen a facebookozók kommentjeit - no persze nem a cég által posztolt hivatalos kommenteket - könnyebben hisszük el, fogadjuk el igaznak. Ha valaki azt állítja, hogy dolgozott egy cégnél, s akár pozitív, akár negatív kommunikációt folytat, hajlamosak vagyunk automatikusan hinni neki. Az ezt támogató mechanizmusnak számos eleme van, melyeket órákig lehet boncolgatni, de tény, hogy működik a dolog. Erre a mechanizmusra építenek többek között a különféle munkahelyeket értékelő oldalak, csoportok is, segítve az objektivitás kialakítást, fenntartását a vállalati kommunikáció mellett, vagy akár ellen is.

yada-yada-1430679_1920.jpg

A félrebeszélést és az egyéb hárító, szépítő trükköket mind érdemes elkerülni a hiteles céges kommunikáció érdekében.

A fenti mechanizmus és a közösségi média működésének jellege kulcsfontosságú a munkáltatói márkaépítés hitelessége szempontjából. Sokan hiszik, hogy ha távol maradnak a felülettől, akkor nem kell ezt az eszközt használni, de sajnos ez már régen nem igaz. Akkor is jelennek meg bejegyzések egy-egy oldalon egy adott munkáltatóról, vagy akár márkáról is, ha az esetleg egyáltalán nincsen jelen a közösségi médiában. Akkor már sokkal inkább legyünk jelen és alakítsuk, formáljuk tudatosan közösségi jelenlétünket, mintsem, hogy tudtunk nélkül zajló kommunikációban forogjon vállalatunk, termékünk neve, hírneve!

Közösségi média jelenlétünk azonban nem nélkülözheti a lehető és elérhető legnagyobb hitelességet.

Erre pedig nemcsak a külső kommunikációban, de a belsőben is ügyelni kell, nem beszélve a kettő harmóniájáról, összekapcsolódásáról. A hitelességet nem csak megteremteni nehéz, de megtartani is, s ez gyakran nem csak a kommunikáció függvénye, hanem akár emberi tényező is lehet. Ezt leginkább egy jól felépített, folyamatos és tudatos kommunikáció segítheti elő. Építsük munkáltatói márkánkat hiteles, fenntartható kommunikációval, melyhez használjuk az ezt támogatni képes ügynökségek, szakemberek segítségét!

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2112684359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő
süti beállítások módosítása