5 tipikus employer branding hiba a HVG állásbörze kiállítóinál

Az állásbörzék ifjú és tapasztalt talentek becserkészésére egyaránt jó terepet jelenthetnek, erre bizony számos jó példát ismerünk, láttunk is a kiállítóktól. Azonban csodálkozva tapasztaltuk, hogy a toborzási nehézségek ellenére egyes cégek ”lazán” elengedtek tehetséges jelölteket. Ez a "lazaság" a potenciális munkavállalók szemében könnyen egy másik cég malmára hajthatja a vizet, aki többet, jobbat és hitelesebben mutat meg magáról.

Összegyűjtöttük a top 5 állásbörzés rossz példát, és azok kiállítói, illetve munkavállalói részről keltett benyomásait, tanulságait. Lássuk kollégánk tapasztalatait!

 

1. Pörög a kerék, de ki tudja minek?

Pörgesd meg a kereket és máris tied a logózott jegyzetfüzet! – érkezett a mosollyal megtoldott felhívás az egyik stand HR-esétől, én pedig rögvest eleget tettem a felkérésnek. Megkaptam a jegyzetfüzetet, majd mint aki jól végezte dolgát, mosolyogva tovább álltam és pár másodperc múlva, ha kényszerítenek se tudtam volna felidézni a cég nevét.

money-case-163495_1280.jpg

Kidobott pénz a céltalanul használt reklámajándék.

A minden 5. standon fellelhető pörgetős kerék toborzási potenciálját vajmi kevés cég használta ki. Sokan céltalanul osztogatták a reklámajándékokat és nem kértek érte se önéletrajzot, se rövid elbeszélgetést. Én sem tudtam meg a cégről semmit, azon kívül, hogy a toborzói szépen mosolyognak és masszívan hozzájárulnak a reklámajándék büdzsé feléléséhez.

Tanulság kiállítóknak: több száz elszórt reklámajándék, rengeteg kidobott pénz, zéró eredmény. Az ajándék egy eszköz, mely megkönnyíti a kommunikációt, de nem spórolja azt meg!

Tanulság álláskeresőknek: feltankolhatsz tollból vizsgaidőszakra és a begyűjtött színes papírok, jegyzetfüzetek pedig jók lesznek a rokonság általános iskolás lurkóinak papírgyűjtésére. De ha komolyan érdekel a cég, ne legyél rest kérdezni!

2. Spórolós megjelenés

Sokan úgy gondolják, hogy ami 3-5 éve működött, az most is fog. Még akkor is, ha már szépséghibás. Szerencsére darabszámban csupán néhány elrettentő példát láttam, de azok annál súlyosabbak voltak.

Megváltozott a cég címe, a szolgáltatás ára, ezért átragasztották, áthúzták a szóróanyagon, roll-upon. Meggyűrődött a már több kiállításon is használt háttér, régi logó és szlogen volt a reklámajándékokon, sebaj, azért még az állásbörzére jó lesz. Nem költenek egyedi reklámajándékra, inkább olcsó, de kreativitásmentes tárgyakat és a cég által gyártott termékeket osztanak.

Az említett spórolós megjelenések rengeteget tudnak rontani a munkáltatói márka megítélésén, nem keltik komoly, megbízható cég érzetét az álláskeresőben. Érdemes egyedi, ötletes reklámtárgyakkal és friss, igényes megjelenésű szóróanyaggal megjelenni egy állásbörzén, de legalábbis a fent említett elrettentő példákat mindenképpen mellőzzük.

Tanulság kiállítóknak: a kevesebb lehet több, de a hiányos, régi, lekoszlott és aktuális információktól mentes sajnos nem!

Tanulság álláskeresőknek: ha egy ilyen eseményen így prezentálja magát a cég, akkor vajon milyen lehet a munkahely? (Sajnos, a látottak után már nem biztos, hogy érdekelni fogja az álláskeresőt.)

3. Innováció…, de csak papíron

Találkoztunk olyan cégekkel az állásbörzén, akik magukat modernnek, trendkövetőnek vallották, mérnökökre, IT szakemberekre pályáztak, de még mindig jelentkezési papírt töltettek ki az álláskeresőkkel! Igen, fontos, hogy legyen egy post it az okostelefonra ragasztva, de ha innovatív, jövőbe mutató, a fejlesztésekből élő cégnek tartjuk magunkat, akkor ez inkább kínos...

tablet-1388095_1920.jpg

Ne rajzoljunk, inkább invesztáljunk!

1-2 tablet beszerzése (de akárcsak bérlése is) közel azonos összegbe kerül egy állásbörzére járó cégnek, mint a több kiló papírra nyomtatott jelentkezési ív kinyomtatása. Ráadásul a papíron gyűjtött kontaktokkal ellentétben, az elektronikus adatgyűjtésnél adminisztrációs időt és ősz hajszálat is spórolhatunk a HR-eseknek.

Tanulság kiállítóknak: védjük a fákat, vegyünk újrahasznosított tabletet!

Tanulság álláskeresőknek: "ismét "dolgozatot iratnak" velem, ahelyett, hogy 3 gombnyomással megoldhatnánk a jelentkezést. Ennyit nem ér az egész, megyek máshoz!"

4. Miért titeket válasszalak?

„Mert jó fejek vagyunk.” „Miért ne?” – záporoztak a viccesebbnél viccesebb, semmitmondó válaszok néhány kiállítótól. Ám ezek a jópofa, hipszter reakciók nemcsak felütések voltak egy indokolás kezdetén, hanem itt sajnos sokaknál meg is állt az érvelés tudománya. Számos munkáltatónál úgy éreztem, hogy nem számítottak ilyen jellegű kérdésre vagy csak félvállról vették a választ.

Mindezt azért is furcsállom, mert az elmúlt 5 évben jelentősen nőtt a munkaerő- és szakemberhiányt jelző cégek aránya és hasonló romlás prognosztizálható az elkövetkező évekre.

Egy potenciális munkavállaló tehát joggal kérdezheti egy állásinterjún, hogy neki miért éri meg az adott munkáltatót választani és miért ne válassza éppenséggel a konkurens vállalat (igencsak hasonló) ajánlatát.

Az egyre növekvő munkaerőhiány miatt nagy luxus, hogy sok vállalat állásbörzén résztvevő képviselőjét ilyen eseményekre nem készítik fel kidolgozott és frappáns érvekkel, helyette inkább "jó fejnek" titulálták magukat, amivel viszont a "cool faktor" alsó határát sem ütik meg.

Tanulság kiállítóknak: készüljünk fel a lehetséges kérdésekre, adjuk el magunkat az álláskeresőnek! Különösen fontos ez a hiányszakmák potenciális munkavállalóinak megszerzése érdekében.

Tanulság álláskeresőknek: De jó fejek, megyek máshoz dolgozni! Ne ítélj elsőre! Azért mert a standon téged fogadó HR-es kolléga fáradt, vagy rosszkedvű, egyáltalán nem biztos, hogy a cég maga is ilyen. Adj egy esélyt, s legyél Te "jó fej" és kezdeményező, ez általában be is jön a toborzás során!

5. A standon jelenlévő munkavállaló, mint "brand nagykövet"

Gyönyörűen megtervezett stand, munkáltatói érték ígéretek (EVP) kiemelve a stand hátterén, bájos HR-s hölgyek és daliás urak a stand mellett. Minden klappol kívülről, ezért szinte már várom a beszélgetést a toborzókkal. Kérdezgetnek a munkaterveimről, átirányítanak egy, az érdeklődési körömnek megfelelő, hasonló munkakörben dolgozó jövőbeli kollégámhoz. Neki a következő trükkös kérdést teszem fel: mit jelentenek azok az érdekes szavak, amik vállalati értékekként szerepelnek a stand impozáns hátterén vagy a cégbemutató prospektusban?

Erre irányuló kérdésem teljes "kék halált" okozott jövendőbeli kollégám rendszerében. Bár próbált habogni, de egyáltalán nem győzött meg arról, hogy ő tudja, mit is képvisel a cég. Teljesen lehúzta a cégről alkotott pozitív képet a szememben az odaállított munkavállaló hozzáállása, akiről nem tudtam eldönteni, hogy "kötelezően vállalkozott" a feladatra, vagy egyszerűen úgy gondolta, lesz ingyen süti és legalább nem kell bemenni egy napot dolgozni. Látván a kétségbeesését a cég HR-ese próbált segítségére sietni, majd kissé motorikusan előadta a bemagolt corporate szöveget.

chain-1027864_1920.jpg

A cég leggyengébb láncszeme könnyen boríthatja a toborzási céljainkat.

Ez sajnos tipikus példája annak, amikor a munkáltatói márkáról, a cég értékeiről fogalma sincs a cég munkavállalójának és/vagy a munkáltatói értékek nem egyeznek a dolgozó munkahelyi elvárásaival.

Tanulság kiállítóknak: figyeljünk arra, hogy akik képviselnek minket egy kiállításon, azok legyenek képben a munkáltatói márkánk értékeivel, legyen célja annak, hogy képviselik cégünket, tudják miért küldtük oda őket!

Tanulság álláskeresőknek: kérdezni, kérdezni, kérdezni. Ha nem ad a cég magától információt, kérdezzünk bátran!

 

Az interjún lelakott külsővel, slamposan megjelenő és felkészületlen álláskeresőt sem valószínű, hogy visszahívnánk egy második körre. Lássuk be, hogy sajnos hasonló a helyzet a szakadt standos, elavult megjelenésű, felkészületlen és motiválatlan cégekkel is a munkavállaló szemszögéből.

Itt most kifejezetten a bakikra világítottunk rá, de sok igényes kiállítóval is találkoztunk az állásbörzén, akikről példát vehetnek a cikkünkben felsorolt 5 tipikus employer branding hiba bármelyikét elkövető cégek! A kevésbé felkészült vállalatok elrettentő példáiból pedig érdemes tanulni és változtatni rajtuk, hiszen ha ezeket mi észrevettük, akkor bizony egy potenciális munkavállalónak is szemet szúrhattak ezek a problémák.

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr6012335257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő
süti beállítások módosítása